Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zamówienia opisane w pytaniu składane producentom należy uznać za ofertę, są bowiem oświadczeniem woli zawarcia umowy i zawierają jej istotne postanowienia. Niezbędne elementy umowy stanowią opis artykułu, cena, termin wykonania itp. Takie postanowienia są właśnie zawarte w składanych wykonawcom zamówieniach. Zawarcie umowy nastąpi, jeżeli oferta zostanie przyjęta. Przyjęcie oferty złożonej w obecności drugiej strony lub za pomocą środka bezpośredniego porozumiewania się (np. telefon) powinno nastąpić niezwłocznie, chyba że przewidziany jest odpowiedni termin. Jeżeli oferta jest składana na odległość, oferta powinna być przyjęta przed upływem czasu, w którym składający ofertę mógł w zwykłym toku czynności otrzymać odpowiedź wysłaną bez nieuzasadnionego opóźnienia. Po bezskutecznym upływie tego czasu oferta przestaje wiązać. Powyższe zasady podlegają modyfikacji, gdy dotyczą przedsiębiorców pozostających ze sobą w stałych stosunkach. Jeżeli firma eksportowa stale współpracuje z określonymi producentami i stosunki handlowe między nimi cechują powtarzalnością (powtarzalność zamówień) należy stosować poniższe zasady:
-
Po skierowaniu oferty zawarcia umowy w ramach działalności danego przedsiębiorcy, przedsiębiorca taki powinien niezwłocznie na nią odpowiedzieć, w szczególności, gdy chce zmienić jej istotne warunki (np. termin), czyli skierować kontrofertę. Jeżeli oferta jest przesyłana pocztą, należy wziąć pod uwagę czas dotarcia przesyłki do adresata.
Jeżeli strona umowy nie wywiązuje się z zobowiązania, jest zobowiązana do zapłaty odszkodowania (naprawienia szkody wynikłej z nie wykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania), chyba że niewykonanie zostało spowodowane okolicznościami, za które zobowiązany nie ponosi odpowiedzialności. Możliwe jest również zastrzeżenie w umowie tzw. kary umownej, o której informacje zawiera artykuł Co to jest kara umowna i kiedy można ją stosować?