Niedotrzymanie warunków zawartej umowy

Pytanie klienta:

""Podpisując umowę z jednym z operatorów sieci komórkowej wyznaczony został termin płatności za faktury na 5 dzień każdego miesiąca. Operator bez mojej wiedzy zmienił termin na 2-go dnia miesiąca stawiając mnie przed faktem dokonanym. Wysokość miesięcznych faktur jest stała więc złożone zostało stałe zlecenie w banku. Operator każdorazowo pobiera odsetki karne za nieterminowe płatności. Oczywiście najprostszym rozwiązaniem jest zmiana terminu w banku, co jednak jest dla mnie dodatkowym kosztem, bo bank pobiera za tą usługę prowizję. Czy mogę zerwać umowę, za nie dotrzymanie jej warunków (ze strony operatora) bez ponoszenia z mojej strony kosztów związanych z zerwaniem umowy?""

Odpowiedź prawnika:

Rozumiemy, że termin płatności był uzgodniony w umowie, a nie wynika z ogólnych warunków umów dołączonych do umowy. W tym drugim przypadku możliwe jest wypowiedzenie umowy. Z treści pytania wynika jednak, że termin był określony w umowie, w takiej sytuacji operator nie ma prawa jednostronnie zmienić terminu płatności. Nie ma jednak też podstaw do tego żeby Pan/i mógł/mogła wypowiedzieć umowę, operator spełnia swoje zobowiązanie, (świadczy usługi telekomunikacyjne wobec Pana/i). Może jest to wynikiem zwykłej pomyłki? Może oczywiście Pan/ii domagać się zwrotu niesłusznie pobranych karnych odsetek.

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.