Niezgodność towaru z umową
Pytanie:
"15.06.2005 roku umarła moja Kochana mama. Zamówiłam wykonanie nagrobka. Umowa nie była zawarta na piśmie, na istnienie zobowiązania mam jednak dowody. Są to: dowód wpłaty zadatku na dzień 08.05.06r. oraz dowód wpłaty na dzień wykonania nagrobka. W sierpniu-niespełna dwa miesiące po postawieniu nagrobka-pękła płyta główna. Ponieważ mieszkam w małej miejscowości, myślałam, że załatwię sprawę bez zobowiązań na piśmie. Do tego Pana dzwoniłam kilkakrotnie-zobowiązał się do wymiany najdalej do 30-listopada. Mam przeczucie, że nie dotrzyma słowa. Co w takiej sytuacji mogę zrobić? Niestety muszę podjąć kroki prawne - proszę mi opisać sposób postępowania."
Odpowiedź prawnika: Niezgodność towaru z umową
Według ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i o zmianie Kodeksu cywilnego, sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar jest w chwili wydania niezgodny z umową. W razie stwierdzenia niezgodności przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru domniemywa się, iż ta niezgodność istniała już w chwili wydania. W tym stanie faktycznym mamy do czynienia właśnie z taką sytuacją, ponieważ płyta pękła w ciągu 2 miesięcy od chwili wydania towaru. W takim przypadku może Pani żądać nieodpłatnej naprawy pomnika, chyba że jest to niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów. Fakt iż, umowa nie została zawarta na piśmie nie ma znaczenia, ponieważ na mocy zwyczaju wpłacony zadatek uważa się za znak zawarcia umowy. Istotne jest to, że zgodnie z przepisami kupujący traci powoływane wyżej uprawnienia, jeżeli przed upływem 2 miesięcy od stwierdzenia niezgodności nie zawiadomi o tym fakcie sprzedawcy. Jak wynika z treści pytania, powiadamiała Pani sprzedającego telefonicznie o pęknięciu płyty. Sprzedawca ustosunkował się do Pani żądania, zobowiązując się do naprawy w wyznaczonym terminie. Jako iż wszystkie te ustalenia dokonywane były jedynie ustnie, mogą niestety nie stanowić wystarczającego dowodu na wykonanie swoich uprawnień w powoływanym wyżej terminie 2 miesięcy. Z tego powodu, najlepiej ponownie wezwać wykonawcę nagrobka do jego naprawienia, tym razem już na piśmie. W wezwaniu najlepiej powołać się na wcześniejsze ustalenia telefoniczne i na zobowiązanie się sprzedawcy do naprawy i w związku z tym wyznaczyć mu dodatkowy ostateczny termin jej dokonania. Wezwanie należy wysłać listem poleconym. Potwierdzenie odbioru listu przez wykonawcę, będzie w tym przypadku stanowić dowód wykonania Pani uprawnień, w wyznaczonym przez prawo terminie, a także uznanie Pani roszczeń względem niego za uzasadnione, jeśli w ciągu 14 dni sprzedawca nie ustosunkuje się do Pani roszczeń. W przypadku, gdy sprzedawca nie zdoła dokonać napraw w wyznaczonym terminie można żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?