Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 577 § 1 kodeksu cywilnego (kc), w wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
Jak więc wynika z powyższego dokument gwarancji nie zobowiązuje do zwrotu kosztów dodatkowych, dokument ten zobowiązuje jedynie do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad (chyba, że w dokumencie gwarancji rozszerzono obowiązki na pokrycie dodatkowych kosztów tj. montaż czy demontaż).
W opisanym stanie faktycznym kupujący poniósł szkodę w wyniku wady towaru, a w związku z tym ma on prawo na podstawie art. 415 kc żądać odszkodowania (kosztów jakie musiał ponieść w związku z wadą towaru) - nie na podstawie gwarancji (chyba, że gwarancja taką odpowiedzialność też przewidywała).