Odpowiedzialność serwisu samochodowego za naprawę
Pytanie:
"Przed 2 miesiącami dokonałem dość poważnej naprawy samochodu marki Hyundai w autoryzowanym serwisie Hyundai mianowicie - naprawa skrzyni biegów oraz wymiana paska rozrządu wraz z częściami. Po przejechaniu ok. 1600 km podczas wyjazdu na weekend 250 km od miejsca zamieszkania i serwisu zepsuł się samochód. W warsztacie, do którego został odholowany stwierdzono , że wymiana paska była wadliwa, co spowodowało jego przeskoczenie oraz uszkodzenie 2 zaworów silnika. Z oględzin też wynika, że pasek rozrządu prawdopodobnie nie został wymieniony (wygląda na stary). Z naprawy posiadam fakturę za części (w tym pasek rozrządu) oraz wpis do książki przeglądów. W jaki sposób mogę udowodnić winę serwisu oraz o jakie roszczenia mogę do nich wystąpić. Aktualnie samochód jest zdiagnozowany, ale nie naprawiany."
Odpowiedź prawnika: Odpowiedzialność serwisu samochodowego za naprawę
Umowa o dokonanie naprawy jest umową o dzieło, przez którą przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Istota umowy o dzieło jest osiągnięcie umówionego rezultatu, a nie tylko podjęcie przez wykonawcę starannego działania. Jeżeli umowa o dzieło została zawarta w zakresie działalności przedsiębiorstwa przyjmującego zamówienie z osobą fizyczną, która zamawia dzieło, będące rzeczą ruchomą, w celu niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą ani zawodową, stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży konsumenckiej. Roszczenia wynikające z tych przepisów przedstawia artykuł Odpowiedzialność sprzedawcy wynikająca z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
Dłużnik (w tym przypadku serwis) jest także obowiązany do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, polegającej na uszkodzeniu innych części silnika. Dla dochodzenia tego typu roszczenia konieczne jest udowodnienie istnienia i rozmiaru poniesionej szkody oraz związku przyczynowego między nienależytym wykonaniem zobowiązania a powstaniem szkody.
Fakt zawarcia umowy, istnienie i wysokość szkody, a także związek przyczynowy można udowodnić za pomocą wszelkich dostępnych środków dowodowych. Będzie do nich należeć przede wszystkim faktura, wycena zniszczonych części, opinia biegłego w sprawie przyczyn awarii itp.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?