Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 577 kodeksu cywilnego, w wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Na podstawie art. 580 kc, kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji (w tym przypadku nabywca towaru), powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady. Gwarant jest obowiązany wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w odpowiednim terminie i dostarczyć uprawnionemu z gwarancji rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w paragrafie poprzedzającym. Niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy w czasie od wydania jej gwarantowi do jej odebrania przez uprawnionego z gwarancji ponosi gwarant.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż gwarantem jest producent reklamowanego towaru, a okres gwarancji został określony na 5 lat. W związku z w/w przepisami to właśnie producent jest uprawniony do rozpatrzenia reklamacji, a nie sprzedawca, który jest zobowiązany dostarczyć towar do producenta, chyba że nabywca we własnym zakresie dostarczy towar do miejsca wskazanego w gwarancji.
W przedstawionej sytuacji Państwo jako sprzedawca, nie mają obowiązku przyjmować roszczenia z gwarancji, albowiem Państwo nie są uprawnieni do jej rozparzenia. Państwa spółka (jako sprzedawca) jest tylko posłańcem, przenoszącym gotowe oświadczenie woli gwaranta (gwarancję) i pełnomocnikiem nadającym ostateczny kształt temu oświadczeniu (określenie szczegółów co do wykonania obsługi gwarancyjnej, terminów itp.). Jeżeli więc z gwarancji wynika, iż zobowiązali się Państwo (jako sprzedawca) przyjmować towary reklamowane i następnie dostarczać je producentowi, wówczas w przedstawionej sytuacji muszą Państwo dostarczyć towar do producenta. Jeżeli nie zobowiązali się Państwo w w/w sposób, wówczas nie mają Państwo żadnych zobowiązań w stosunku do kupującego, a więc będzie on musiał we własnym zakresie zwrócić się z reklamacją bezpośrednio do producenta.
W kwestii rękojmi i gwarancji w stosunku do przedsiębiorców i konsumentów proponujemy zapoznać się z artykułami zatytułowanymi:
Rękojmia a gwarancja
Nowe zasady gwarancji przy sprzedaży konsumenckiej
Rękojmia za wady towaru poza sprzedażą konsumencką
Odpowiedzialność sprzedawcy wynikająca z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej