Odpowiedzialność za sprzedaż a gwarancja
Pytanie:
"Sprzedaliśmy (spółka z o. o.) towar (torbę) klientowi (w tym przypadku była to osoba prowadząca działalność gospodarczą). Po upływie 2 lat od sprzedaży klient złożył do nas reklamację, że jeden z suwaków w torbie jest uszkodzony i zażądał naprawy lub wymiany tej torby. Torba nosi ślady intensywnego użytkowania. Podstawą reklamacji klienta jest informacja producenta o 5-letniej gwarancji na ten wyrób. Sprzedaż była dokonana na fakturę VAT z informacją, że wyłączona jest rękojmia, a na sprzedane usługi u części (prowadzimy działalność serwisową) udzielamy 3 miesięczną gwarancję. Torbę przyjęliśmy do wyjaśnienia złożonej reklamacji. Czy można nie przyjąć takiej reklamacji, a jeśli tak to jaka jest do tego podstawa prawna? Jeśli przyjęliśmy taką reklamację to jaka jest podstawa do jej odrzucenia? Czy naszym obowiązkiem jest zwrócić się do producenta tej torby? (w tym przypadku jest problem bo przedstawicielstwo producenta w Polsce już nie istnieje). Jaka jest nasza odpowiedzialność z tytułu sprzedaży dla klienta prowadzącego działalność gospodarczą, a jaka w stosunku do klienta - konsumenta w przypadku oferowania przez producenta tak długiej gwarancji?"
Odpowiedź prawnika: Odpowiedzialność za sprzedaż a gwarancja
Zgodnie z art. 577 kodeksu cywilnego, w wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Na podstawie art. 580 kc, kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji (w tym przypadku nabywca towaru), powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady. Gwarant jest obowiązany wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w odpowiednim terminie i dostarczyć uprawnionemu z gwarancji rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w paragrafie poprzedzającym. Niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy w czasie od wydania jej gwarantowi do jej odebrania przez uprawnionego z gwarancji ponosi gwarant.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż gwarantem jest producent reklamowanego towaru, a okres gwarancji został określony na 5 lat. W związku z w/w przepisami to właśnie producent jest uprawniony do rozpatrzenia reklamacji, a nie sprzedawca, który jest zobowiązany dostarczyć towar do producenta, chyba że nabywca we własnym zakresie dostarczy towar do miejsca wskazanego w gwarancji.
W przedstawionej sytuacji Państwo jako sprzedawca, nie mają obowiązku przyjmować roszczenia z gwarancji, albowiem Państwo nie są uprawnieni do jej rozparzenia. Państwa spółka (jako sprzedawca) jest tylko posłańcem, przenoszącym gotowe oświadczenie woli gwaranta (gwarancję) i pełnomocnikiem nadającym ostateczny kształt temu oświadczeniu (określenie szczegółów co do wykonania obsługi gwarancyjnej, terminów itp.). Jeżeli więc z gwarancji wynika, iż zobowiązali się Państwo (jako sprzedawca) przyjmować towary reklamowane i następnie dostarczać je producentowi, wówczas w przedstawionej sytuacji muszą Państwo dostarczyć towar do producenta. Jeżeli nie zobowiązali się Państwo w w/w sposób, wówczas nie mają Państwo żadnych zobowiązań w stosunku do kupującego, a więc będzie on musiał we własnym zakresie zwrócić się z reklamacją bezpośrednio do producenta.
W kwestii rękojmi i gwarancji w stosunku do przedsiębiorców i konsumentów proponujemy zapoznać się z artykułami zatytułowanymi:
Rękojmia a gwarancja
Nowe zasady gwarancji przy sprzedaży konsumenckiej
Rękojmia za wady towaru poza sprzedażą konsumencką
Odpowiedzialność sprzedawcy wynikająca z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?