Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Lokal komunalny jest własnością jednostki samorządu terytorialnego - gminy, zatem gmina jest jego prawowitym dysponentem. Najemcy zajmują lokale na podstawie różnych aktów prawnych (umów najmu, decyzji administracyjnych itp.). Jednak do zmiany osoby zajmującej lokal potrzebna jest zgoda jego dysponenta - gminy. Tak więc w sytuacji gdy mamy dwa niezależne od siebie mieszkania komunalne i dwóch niezwiązanych ze sobą najemców owych lokali nie wydaje się być dopuszczalnym zawarcie między nimi nieformalnej umowy zamiany lokalu "za plecami" gminy. Gmina jako właściciel lokalu jest jedynym uprawnionym podmiotem do decydowania o jego losie. Chcąc zatem dokonać zamiany lokalu mieszkalnego należącego do gminy (mieszkania komunalnego) należy wystąpić do gminy z pisemnym wnioskiem o wyrażenie zgody na taką zamianę. Gmina powinna wyrazić taką zgodę bez większych przeszkód. Kolejną sprawą są ewentualne dopłaty z tego tytułu. Najemcy muszą się liczyć z możliwością wymierzenia przez gminę odpowiedniej dopłaty związanej z wartością zamienianych lokali. Dopłata taka będzie ustalona w oparciu o różnicę wartości pomiędzy jednym a drugim lokalem.