Opłata planistyczna na wniosek
Pytanie:
"Zgodnie z art. 37 ust. 7 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego, przed jej zbyciem może żądać od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta ustalenia, w drodze decyzji, wysokości opłaty, o której mowa w art. 36 ust. 4. Z kolei w art. 36 ust. 4 mowa o zbyciu nieruchomości, powstaje w związku z tym pytanie. Kogo obciąża koszt wykonania operatu szacunkowego zgodnie z art. 37 ust. 7 gminę czy potencjalnego sprzedającego? Co w sytuacji kiedy osoba otrzyma decyzję w sprawie naliczenia opłaty, ale sprzedaż nastąpi np 1 roku, od daty wydania decyzji kiedy wiadomo, że trzeba wykonać nowy operat, kto wtedy pokrywa koszty?"
Odpowiedź prawnika: Opłata planistyczna na wniosek
Zgodnie z art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wszczęcie postępowania o ustalenie tej opłaty może nastąpić w terminie 5 lat od dnia, w którym plan miejscowy albo jego zmiana stały się obowiązujące (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 września 2004 r., OSK 520/2004). Notariusz, w terminie 7 dni od dnia sporządzenia umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości, w formie aktu notarialnego, jest zobowiązany przesłać wójtowi, (burmistrzowi albo prezydentowi miasta) wypis z tego aktu. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta ustala opłatę bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego.
Jak wynika z powyższej analizy wójt jest zobowiązany do ustalenia opłaty po zbyciu nieruchomości. Sprzedający (właściciel lub użytkownik wieczysty) może jednak jeszcze przed zbyciem zwrócić się do wójta (burmistrza albo prezydenta miasta) z wnioskiem o naliczenie, w drodze decyzji, należnej opłaty.
Zasady ustalania wysokości opłaty określają przepis art. 37 ust. 1 ustawy. Wysokość ww. opłaty ustala się na dzień jej sprzedaży. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30 % wzrostu wartości nieruchomości. Wzrost wartości nieruchomości stanowi różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu lub zmianie planu miejscowego a jej wartością, określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu, obowiązującego przed zmianą tego planu, lub faktycznego sposobu wykorzystywania nieruchomości przed jego uchwaleniem. Wartość nieruchomości powinna być ustalana wedle zasad określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami.
Przepisy ww. ustawy nie przewidują jednak, kto konkretnie powinien ponieść koszty sporządzenia przez rzeczoznawcę wyceny wartości nieruchomości. W związku z faktem, że opłata z tytułu wzrostu wartości nieruchomości stanowi dochód gminy, to w interesie gminy leży właściwie ustalenie wartości nieruchomości. W związku z tym wydaje się, że to na gminie ciąży obowiązek pokrycia kosztów wyceny rzeczoznawcy. Trzeba jednak pamiętać, że opłata naliczana jest na dzień dokonywania transakcji. Utrudnione jest więc naliczenie opłaty planistycznej przed dniem sprzedaży. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby przed dniem sprzedaży wycena została sporządzona, trzeba się będzie jednak liczyć z tym, że jeśli umowa nie zostanie zawarta operat straci ważność i gmina będzie musiała ponieść dodatkowe koszty.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?