Oświadczenia majątkowe urzędników
Pytanie:
"Czy urzędnicy szczebla podstawowego w ministerstwie są zobowiązani do składania deklaracji majątkowych? Jaki akt prawny omawia składanie deklaracji przez urzędników państwowych?"
Odpowiedź prawnika: Oświadczenia majątkowe urzędników
Kwestie składania oświadczeń majątkowych przez urzędników państwowych są przedmiotem regulacji ustawy dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. 1997 r., Nr 106, poz. 679 ze zm.).
Zgodnie z art. 10 tej ustawy obowiązek złożenia oświadczenia o stanie majątkowym dotyczy osób:
-
wprost wymienionych w ustawie,
-
jak również urzędników służby cywilnej zajmujących inne stanowiska niż wymienione w ustawie.
Zatem, każda osoba będąca urzędnikiem służby cywilnej obowiązana jest do złożenia oświadczenia majątkowego.
Natomiast, wśród osób wymienionych w ustawie, których dotyczy obowiązek złożenia deklaracji majątkowej znajdują się osoby:
-
zajmujące kierownicze stanowiska państwowe,
-
pracownicy urzędów państwowych, w tym członków korpusu służby cywilnej, zajmujących stanowiska kierownicze:
-
dyrektora generalnego, dyrektora departamentu (jednostki równorzędnej) i jego zastępcy oraz naczelnika wydziału (jednostki równorzędnej) - w urzędach naczelnych i centralnych organów państwowych,
-
dyrektora generalnego urzędu wojewódzkiego, dyrektora wydziału (jednostki równorzędnej) i jego zastępcy oraz głównego księgowego, kierownika urzędu rejonowego i jego zastępcy oraz głównego księgowego - w urzędach terenowych organów rządowej administracji ogólnej,
-
kierownika urzędu i jego zastępcy - w urzędach terenowych organów rządowej administracji specjalnej,
-
pracownicy urzędów państwowych, w tym członków korpusu służby cywilnej, zajmujących stanowiska równorzędne pod względem płacowym ze stanowiskami wymienionymi w punkcie poprzednim,
-
członkowie korpusu służby cywilnej zatrudnieni w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
-
dyrektor generalny Najwyższej Izby Kontroli oraz pracownicy Najwyższej Izby Kontroli nadzorujący lub wykonujący czynności kontrolne,
-
pracownicy regionalnych izb obrachunkowych zajmujący stanowiska: prezesa, członka kolegium, naczelnika wydziału oraz inspektora do spraw kontroli,
-
pracownicy samorządowych kolegiów odwoławczych zajmujący stanowiska: przewodniczącego, jego zastępcy oraz etatowego członka kolegium,
-
pracownicy banków państwowych zajmujący stanowiska: prezesa, wiceprezesa, członka zarządu oraz skarbnika,
-
pracownicy przedsiębiorstw państwowych zajmujący stanowiska: dyrektora przedsiębiorstwa, jego zastępcy oraz głównego księgowego,
-
pracownicy jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz spółek, w których udział Skarbu Państwa przekracza 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji, zajmujący stanowiska: prezesa, wiceprezesa i członka zarządu,
-
pracownicy agencji państwowych zajmujący stanowiska: prezesa, wiceprezesa, dyrektora zespołu, dyrektora oddziału terenowego i jego zastępcy- lub stanowiska równorzędne,
-
innych osób pełniących funkcje publiczne, jeżeli ustawa szczególna tak stanowi.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?