Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 24 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego, pracownik organu administracji publicznej podlega wyłączeniu od udziału w postępowaniu w sprawie:
-
w której jest stroną albo pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki,
-
osoby związanej z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
-
w której był świadkiem lub biegłym albo był lub jest przedstawicielem jednej ze stron, albo w której przedstawicielem strony jest jedna z osób wymienionych w pkt 2 i 3,
-
w której brał udział w niższej instancji w wydaniu zaskarżonej decyzji,
-
z powodu której wszczęto przeciw niemu dochodzenie służbowe, postępowanie dyscyplinarne lub karne,
-
w której jedną ze stron jest osoba pozostająca wobec niego w stosunku nadrzędności służbowej.
Oprócz wymienionych powyżej przypadków, pracownik ma być wyłączony od udziału w sprawie przez jego bezpośredniego przełożonego, na żądanie tego pracownika lub na żądanie strony albo z urzędu, jeżeli zostanie uprawdopodobnione istnienie okoliczności nie wymienionych powyżej, które mogą wywołać wątpliwość co do bezstronności pracownika. (art. 24 § 3 kpa) Jeśli zatem w przekonaniu strony prowadzenie sprawy przez urzędnika, z którym łączą stronę stosunki prywatne, które mogą mieć wpływ na jego bezstronność, wówczas strona powinna złożyć wniosek o wyłączenie takiego urzędnika z podaniem przyczyn uzasadniających wyłączenie.
Załatwienie sprawy przez urzędnika, który podlegał wyłączeniu na podstawie art. 24 jest podstawą do wnioskowania o wznowienie postępowania.