Podział nieruchomości w spółdzielni
Pytanie:
"Prosimy o wyjaśnienie i w miarę możliwości przedstawienie toku postępowania przy realizacji procedury uwłaszczenia na lokalach mieszkalnych zgodnie ze znowelizowaną ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. Spółdzielnia zgodnie z zapisami ustawy dokonała wcześniej podziału i scalania gruntów w wyniku czego utworzono nieruchomości jednobudynkowe i wielobudynkowe. Składający obecnie wnioski żądają podziału nieruchomości wielobudynkowych na jednobudynkowe mimo, że podjęte w latach poprzednich uchwały o wydzieleniu nieruchomości nie były zaskarżane i uprawomocniły się. Czy spółdzielnia musi dokonać powtórnego podziału gruntów? "
Odpowiedź prawnika: Podział nieruchomości w spółdzielni
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że dokonanie podziału nieruchomości nie odbywa się w drodze decyzji podjętej przez odpowiedni organ spółdzielni, lecz w drodze decyzji wójta burmistrza lub prezydenta miasta zatwierdzającej podział (art. 96 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Sama spółdzielnia może jedynie uchwalić wystąpienie ze stosownym wnioskiem do właściwego organu administracji publicznej. Tryb podjęcia uchwały w sprawie złożenia takiego wniosku jak również zgłaszanie propozycji takiej uchwały powinien regulować statut spółdzielni. Podjęcie wcześniej uchwał dotyczących podziału i scalenia gruntów nie stoi na przeszkodzie podjęciu kolejnej decyzji w sprawie podziału przedmiotowych nieruchomości.
Do wniosku złożonego do organu administracji w sprawie zatwierdzenia podziału należy dołączyć następujące dokumenty:
-
stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości;
-
wypis i wyrys z katastru nieruchomości;
-
decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli była wydana przed dniem złożenia wniosku o podział, obowiązującą w dniu złożenia wniosku;
-
wstępny projekt podziału, z wyjątkiem podziałów, o których mowa w art. 95 – na podstawie pkt. 1 tego artykułu dostarczenie wstępnego projektu nie będzie wymagane w przypadku zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli, wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków;
-
protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
-
wykaz zmian gruntowych;
-
wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
-
mapę z projektem podziału.
Spółdzielnia będzie zobowiązana do poniesienia kosztów tego postępowania.
Decyzja wójta (burmistrza lub prezydenta) będzie podstawą do dokonania stosownych zmian w księgach wieczystych nieruchomości. Obecna ustawa nowelizująca ustawę o spółdzielniach mieszkaniowych nie zobowiązuje spółdzielni do ponownego wszczęcia powyższej procedury na żądanie wnioskodawców.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?