Pojęcie decyzji administracyjnej

Pytanie:

"W jaki sposób definiowane jest pojęcie decyzji administracyjnej?"

Odpowiedź prawnika: Pojęcie decyzji administracyjnej

Brak jest ustawowej definicji decyzji administracyjnej, nie zawiera jej bowiem ani Ordynacja podatkowa ani Kodeks postępowania administracyjnego. W praktyce przyjmowane są dwa znaczenia: materialne i procesowe. W ujęciu materialnym, za decyzję uważa się oparte na przepisach prawa administracyjnego władcze, jednostronne oświadczenie woli organu administracji publicznej, określające sytuację prawną konkretnie wskazanego adresata w indywidualnie oznaczonej sprawie. Orzecznictwo Sądu Najwyższego za decyzje uważa kwalifikowany akt administracyjny, stanowiący przejaw woli organów administracyjnych w państwie, wydany na podstawie powszechnie obowiązującego prawa administracyjnego lub finansowego, o charakterze władczym i zewnętrznym, rozstrzygający konkretną sprawę, konkretnie określonej osoby fizycznej lub prawnej w postępowaniu unormowanym przez przepisy proceduralne (tak uchwała SN sygn. III AZP 1/88). W ujęciu proceduralnym jest to akt administracyjny charakteryzujący się określoną strukturą i mający formę pisemną.

 


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika