Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 9 Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, do rejestru wpisuje się zabytek nieruchomy na podstawie decyzji wydanej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków z urzędu bądź na wniosek właściciela zabytku nieruchomego lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy. Wpisanie zabytku nieruchomego do rejestru ujawnia się w księdze wieczystej danej nieruchomości na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, na podstawie decyzji o wpisie do rejestru tego zabytku.
Wpis do rejestru zabytków następuje zatem na podstawie działania właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków podjętego z urzędu albo na wniosek zainteresowanego właściciela określonej nieruchomości. Wszelkie obowiązki związane z ochroną zabytku możliwe są dopiero wówczas, gdy dany obiekt figurował będzie w rejestrze zabytków. W odniesieniu do nieruchomości, o której mowa w pytaniu, nie ma póki co potrzeby podejmowania działań przewidzianych ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.