Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W opisanej sytuacji, w której stronami transakcji są przedsiębiorcy, umowę kupna-sprzedaży regulują przepisy kodeksu cywilnego. Opisane nieprawidłowości przy realizacji transakcji w salonie samochodowym dotyczą niedotrzymania terminów przez sprzedawcę. Mamy więc do czynienia z nienależytym wykonaniem zobowiązania, gdyż spełnienie świadczenia nie nastąpiło w odpowiednim terminie. W tym przypadku konsekwencją niewywiązania się z terminów przez sprzedającego jest szkoda poniesiona przez kupującego; zachodzi więc związek przyczynowy między działaniem sprzedawcy a szkodą poniesioną przez kupującego, który jest konieczną przesłanką odpowiedzialności odszkodowawczej. Ciężar udowodnienia szkody i jej wysokości obciąża poszkodowanego.
Zgodnie z ogólnymi zasadami kodeksu cywilnego roszczenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przedawniają sie z upływem 3 lat. Bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenia stało się wymagalne, termin ten zapewne został określony w umowie.