Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych w sposób wyraźny w art.10 pkt.9 zwalnia od ponoszenia opłat sadowych powództwa o zapłatę należności, o których mowa w art.485 par.2a kodeksu postępowania cywilnego. Wspomniany przepis kodeksu postępowania cywilnego oraz ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych formułują przesłanki, jakie powinny być spełnione, by miało zastosowanie zwolnienie od ponoszenia wpisu przewidziane w ustawie o kosztach sądowych w przypadku wnoszenia pozwu na podstawie art.485par.2a Przesłankami tymi jest dołączenie do pozwu umowy, dowodu spełnienia wzajemnego świadczenia niepieniężnego oraz dowodu doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, w sytuacji gdy zgodnie z ustawą o terminach zapłaty w transakcjach handlowych powód dochodzi należności zapłaty świadczenia pieniężnego lub odsetek w transakcjach handlowych Sąd wzywając do wniesienia opłat sądowych najwyraźniej nie traktuje pańskiego pozwu jako spełniającego wspomniane wymogi, by wydać nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym, w związku z czym mamy do czynienia z brakiem formalnym, a wg. art. 130 kodeksu postępowania cywilnego przewodniczący wezwie stronę do uzupełnienia lub poprawienia braków. Przepis ten nie przewiduje jednak wymogu uzasadnienia przez przewodniczącego takiego wezwania. Bez zapoznania się z treścią pozwu i załącznikami nie da się jednoznacznie stwierdzić, iż przesłanki uzasadniające postępowanie nakazowe, o które wnosi powód, są spełnione. Prawdopodobnie problem wynika z tego, że powód wysyła fakturę lub rachunek po prostu listem poleconym. Potwierdzenie nadania takiego listu nie jest jednak tym samym, co potwierdzenie odbioru, nie jest w związku z tym uznawane przez sąd za dowód doręczenia. Należy wysłać rachunek lub fakturę przesyłką za potwierdzeniem odbioru i otrzymaną od listonosza zwrotkę należy załączyć do pozwu.