Reklamacja - zwrot kosztów montażu

Pytanie klienta:

""Zakupiłem towar w hurtowni budowlanej. Za montaż tego towaru zapłaciłem obcej firmie 1200 zł. Towar okazał się wadliwy, i dostałem pełny zwrot kosztów. Zakupiłem gdzie inny towar (u konkurencji) i ponownie go zamontowałem. Za montaż zapłaciłem 1450 zł. Czy mogę od pierwszej hurtowni (od wadliwego towaru) żądać zapłaty za ponowny montaż, za który zapłaciłem?""

Odpowiedź prawnika:

Nie, nie może Pan. Hurtownia odpowiada za wadliwy towar. W wyniku reklamacji doszło do zwrotu jak Pan napisał wszystkich kosztów. Rozumiemy przez to również koszt montażu w kwocie 1200 zł.

Skutkiem wadliwości towaru było nienależyte wykonanie umowy i poniesienie kosztu montażu. Hurtownia zobowiązana jest do zwrotu kosztów montażu, lecz tylko pierwszego.

Skoro bowiem doszło do pełnej rekompensaty kosztów i zakupu towaru u konkurencji, to pierwotny sprzedawca (hurtownik) nie może ponosić kosztów montażu, gdyż nie jest w ogóle do tego zobowiązany.

Byłby do tego zobowiązany drugi sprzedający w razie, gdyby towar okazał się wadliwy i kupujący poniósł koszty jego montażu.