Rękojmia za wady rzeczy w ramach umowy dostawy
Pytanie:
"Dostawca mebli, pomimo wysłania opisu reklamacji faksem i listem poleconym, nie usuwa usterki. Minęły już ponad 2 tygodnie. Stronami są przedsiębiorcy. Meble są na wyposażeniu przedsiębiorstwa zamawiającego. Była spisana stosowna umowa na dostarczenie tych mebli. Jakie kroki można podjąć w tym wypadku?"
Odpowiedź prawnika: Rękojmia za wady rzeczy w ramach umowy dostawy
Zamawiający w przypadku opisanym w pytaniu posiada uprawnienia określone w kodeksie cywilnym dla umowy sprzedaży (odesłanie z art. 612 kc – do umowy dostawy stosuje się przepisy o rękojmii przy sprzedaży). Jeżeli dopełnił zatem obowiązku staranności polegającego na zawiadomieniu dostawcy mebli o wadach rzeczy w terminie jednego miesiąca od ich wykrycia, może urzeczywistnić wszystkie uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jakie są przewidziane w przypadku umowy sprzedaży. Mowa tu więc o żądaniu obniżenia ceny, usunięcia wad lub dostarczenia mebli wolnych od wad albo odstąpieniu od umowy. W wypadku jednak, gdy przedmiotem umowy są meble, a więc rzeczy oznaczone co do gatunku, kwestię tę reguluje art. 561 kc. Stanowi on, iż jeżeli przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, kupujący może żądać dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad oraz naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia. Nie wyłącza to jednak uprawnienia do odstąpienia od umowy lub do żądania obniżenia ceny, a jest to zasadne w opisywanym przypadku - dostawca bowiem nie usunął wady pomimo upływu 2 tygodni od momentu zawiadomieniu go o istnieniu wad.
Jeżeli jednak meble dostarczane były Państwu periodycznie, należy pamiętać o treści art. 562 kc. Wedle jego treści, jeżeli w umowie sprzedaży zastrzeżono, że dostarczenie rzeczy sprzedanych ma nastąpić częściami, a sprzedawca mimo żądania kupującego nie dostarczył zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad, kupujący może od umowy odstąpić także co do części rzeczy, które mają być dostarczone później.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?