Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Właściwość organu, do którego jest składana skarga zależy od tego, czy w danej sprawie toczy się lub toczyło postępowanie administracyjne i na jakim etapie się ono znajduje, czy też takie postępowanie się nie toczyło. Ponadto, organ właściwy do rozpatrzenia skargi może ją przekazać do załatwienia organowi niższego stopnia, o ile skarga nie zawiera zarzutów dotyczących działalności tego organu.
W postępowaniu skargowym nie wydaje się decyzji, czy też postanowienia, lecz jedynie zawiadamia skarżącego o sposobie załatwienia skargi. Zgodnie z poglądami wyrażanymi w literaturze przedmiotu, zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi jest czynnością materialno-techniczną. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwianiu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne.
To, jakie czynności podlegają zaskarżeniu opisuje artykuł: W którym sądzie należy wszcząć postępowanie sądowoadministracyjne? Jedną z kategorii podlegających skardze są: „inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa”. Zgodnie z poglądami wyrażanymi w literaturze przedmiotu, do kategorii tej nie wchodzą jednak czynności podejmowane w trybie postępowania skargowego uregulowanego w dziale VIII kpa - Skargi i wnioski (podobnie również postanowienie NSA z 9 września 1999 r., sygn. akt III SAB 7/99, zgodnie z którym ocena prawidłowości prowadzenia postępowania skargowego w trybie przepisów działu VIII kpa nie podlega kognicji Naczelnego Sądu Administracyjnego). Zatem, jeżeli strona nie jest zadowolona ze sposobu załatwienia skargi, pozostaje ponowne jej wniesienie do organu. Pamiętać należy jednak, że w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, uznana została za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może, w odpowiedzi na tę skargę, podtrzymać swoje poprzednie stanowisko.