Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Obowiązek meldunkowy jest obowiązkiem administracyjnym. Nie jest bezpośrednio związany z prawami wynikającymi z systemu prawa cywilnego. Warto więc pamiętać o tym, że fakt zameldowania bądź niezameldowania w danym miejscu jest niezależny od tego, czy danej osobie przysługuje tytuł prawny do zamieszkiwania tam.
Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące, jest obowiązana wymeldować się w organie gminy, właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jej pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca. Organ gminy wydaje na wniosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.
Wymeldowanie możliwe jest także na wniosek właściciela lokalu (który tu traktowany będzie jak strona postępowania) w przypadku, gdy osoba bez wymeldowania się opuściła dotychczasowe miejsce pobytu stałego.
Mama ma obowiązek wymeldować się najpóźniej w dniu opuszczenia lokalu. Nie ma to wpływu na możliwość zawarcia w świetle prawa umowy sprzedaży mieszkania. Natomiast jeżeli wymeldowania domaga się druga strona umowy sprzedaży, w celu doprowadzenia do zawarcia umowy należałoby dokonać czynności koniecznych do wymeldowania.
Zaświadczenie można uzyskać ze zbiorów meldunkowych, nie zaś ze spółdzielni. Dane ze zbiorów meldunków udostępnia organ gminy.