e-prawnik.pl Porady prawne

Stwierdzenie samodzielności lokalu mieszkalnego

Pytanie:

Jaki organ jest władny stwierdzić samodzielność lokalu mieszkalnego?

Masz inne pytanie do prawnika?

Odpowiedź prawnika: Stwierdzenie samodzielności lokalu mieszkalnego

Kwestia spełnienia wymagań technicznych dla ustanowienia odrębnej własności lokalu podlega oczywiście weryfikacji, której dokonuje starosta w drodze zaświadczenia. „Starosta wydaje w tej sprawie zaświadczenie, na żądanie osoby zainteresowanej (art. 2 ust. 3 u.w.l. i art. 217 i n. kodeksu postępowania administracyjnego, dotyczące zaświadczenia). Starosta może jednak powierzyć to zadanie w drodze porozumienia organowi architektoniczno-budowlanemu właściwej gminy. Do wniosku o stwierdzenie samodzielności lokalu należy dołączyć stosowną dokumentację w postaci planu lokalu, sporządzonego przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia w zakresie projektowania, który pozwoli na stwierdzenie organowi, iż lokal posiada wskazane wyżej cechy. Takie oświadczenie jest następnie koniecznym dokumentem dla sporządzenia przez notariusza umowy sprzedaży lokalu samodzielnego lub umowy o ustanowieniu przez właściciela odrębnej własności tego lokalu. Stwierdzenie w zaświadczeniu starosty, że lokal jest „samodzielny”, stanowi wystarczający dowód dla sporządzenia umowy przez notariusza, który nie ma uprawnień ani możliwości weryfikacji tego zaświadczenia.”

Potrzebujesz porady prawnej?