Stwierdzenie samodzielności lokalu mieszkalnego
Pytanie:
"Jaki organ jest władny stwierdzić samodzielność lokalu mieszkalnego?"
Odpowiedź prawnika: Stwierdzenie samodzielności lokalu mieszkalnego
Kwestia spełnienia wymagań technicznych dla ustanowienia odrębnej własności lokalu podlega oczywiście weryfikacji, której dokonuje starosta w drodze zaświadczenia. „Starosta wydaje w tej sprawie zaświadczenie, na żądanie osoby zainteresowanej (art. 2 ust. 3 u.w.l. i art. 217 i n. kodeksu postępowania administracyjnego, dotyczące zaświadczenia). Starosta może jednak powierzyć to zadanie w drodze porozumienia organowi architektoniczno-budowlanemu właściwej gminy. Do wniosku o stwierdzenie samodzielności lokalu należy dołączyć stosowną dokumentację w postaci planu lokalu, sporządzonego przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia w zakresie projektowania, który pozwoli na stwierdzenie organowi, iż lokal posiada wskazane wyżej cechy. Takie oświadczenie jest następnie koniecznym dokumentem dla sporządzenia przez notariusza umowy sprzedaży lokalu samodzielnego lub umowy o ustanowieniu przez właściciela odrębnej własności tego lokalu. Stwierdzenie w zaświadczeniu starosty, że lokal jest „samodzielny”, stanowi wystarczający dowód dla sporządzenia umowy przez notariusza, który nie ma uprawnień ani możliwości weryfikacji tego zaświadczenia.”
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?