Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zadane przez Pana pytanie jest w istocie pytaniem o ty czy Prezydent RP jako organ Państwa jest obowiązany do przestrzegania przepisów ustawy-Kodeks postępowania administracyjnego i przewidzianych w tym kodeksie terminów do załatwiania spraw. Otóż należy stwierdzić, iż w istocie niektóre działania Prezydenta, tj. nadawanie obywatelstwa polskiego maja charakter typowo administracyjny, gdyż w ich rezultacie wydawane są akty o charakterze indywidualnym i konkretnym. Wedle podglądów doktryny nadania tym kompetencjom Prezydenta waloru wykonywania władzy publicznej jest problematyczne. Działania te powinny być kwalifikowane nie tyle jako spełnianie przez Prezydenta funkcji administracji publicznej, lecz jako swoiste, oparte na Konstytucji, prerogatywy głowy państwa. Takie stanowisko potwierdza uchwała 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 listopada 1998 r. (sygn.: OPS 4/98, ONSA 1999 z. 1, poz. 6). Zgodnie z tą uchwałą Prezydent pełni ustrojową rolę głowy państwa i nie został zaliczony w Konstytucji do organów administracji. Takie ukształtowanie roli prezydenta wynika również z interpretacji przepisów kpa (art. 5 § 2 pkt 3 i 4 oraz art. 18 pkt 1).
Prezydent nie jest zatem związany przepisami kpa w zakresie procedury udzielania obywatelstwa polskiego. W tym zakresie postępowanie reguluje rozporządzenie Prezydenta RP w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach o nadanie lub wyrażenie zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego oraz wzorów zaświadczeń i wniosków. W powołanym rozporządzeniu nie ma jednak przepisów instruujących co do terminu w jakim wnioski o nadanie obywatelstwa powinny być rozpatrzone.