Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przepisy nie regulują w sposób dokładny i bezpośredni wszystkich elementów uchwały właścicieli lokali. Przede wszystkim dokument uchwały powinien oczywiście zawierać jej treść, czyli oświadczenie, decyzję właścicieli mieszkań. Konieczne jest również oznaczenie wspólnoty podejmującej uchwałę, podanie daty podjęcia uchwały i oznaczenie jej numeru, szczególnie gdy danego dnia na zebraniu właściciele podejmują kilka uchwał. Jest to istotne ze względu na fakt, iż podpisy (obowiązkowy element uchwały) są najczęściej umieszczane na osobnej liście. Dlatego wymagane jest dokładne oznaczenie, której uchwały konkretna lista z podpisami dotyczy.
Szczególna sytuację stanowi zmiana sposobu zarządu nieruchomością wspólną określonego wcześniej w umowie o ustanowienie odrębnej własności lokali lub w osobnej umowie zawartej później w formie aktu notarialnego. Otóż uchwała dotycząca zmiany sposobu zarządu nieruchomością wspólną musi zostać zaprotokołowana przez notariusza.
Jeżeli uchwała ma na celu wyrażenie zgody na podjęcie przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu, w treści uchwały oprócz oświadczenia zawierającego taką zgodę, musi zostać zamieszczona treść pełnomocnictwa do dokonania danej czynności w formie przewidzianej dla jej dokonania. Np. jeżeli umowa, która ma zawrzeć zarząd zgodnie z przepisami regulującymi ta umowę musi zachować formę szczególną (np. formę aktu notarialnego), to uchwała powinna mieć formę aktu notarialnego.