Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 33 ust. 4 Ustawy o samorządzie gminy, u.s.g., wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy. Natomiast w stosunku do decyzji administracyjnych, zgodnie z art. 39 ust. 2 u.s.g. wójt może upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu wójta.
Powyższa regulacja jednoznacznie wskazuje, że tylko wójt może upoważnić zastępców lub pracowników do wydawania indywidualnych decyzji administracyjnych, bez prawa dalszego upoważnienia przez te osoby. W przypadku przewidzianym w art. 39 ust. 2 u.s.g. mamy do czynienia z zastępstwem bezpośrednim. Wójt może bowiem realizować przypisane mu zadania osobiście lub za pośrednictwem określonych przez prawo osób. W sytuacji koncentracji prawa do podejmowania decyzji w rękach jednej osoby pełniącej funkcję organu może to prowadzić do niekorzystnego zjawiska tzw. spiętrzenia decyzji i faktycznej niewydolności organu. Stąd istnienie takiego zagrożenia spiętrzenia decyzji rodzi konieczność delegowania uprawnień do ich podejmowania. Delegowanie prawa do podejmowania decyzji może mieć charakter ciągły lub czasowy i dotyczyć pewnego (szerszego lub węższego) zakresu spraw. Zważyć przy tym należy, iż z konstrukcji powyższego przepisu wynika, iż instytucja delegowania uprawnień decyzyjnych (tzw. pełnomocnictwo administracyjne) ma charakter wyjątkowy i należy do wyłącznych kompetencji wójta. Stanowi przy tym podstawę do upoważnienia tylko osób fizycznych i to z ograniczonego kręgu (zastępców i pracowników urzędu gminy). Udzielenie pełnomocnictwa przez wójta wymaga formy pisemnej i określenia zakresu udzielonego upoważnienia (por. G. Bieniek, W sprawie reprezentacji gminy jako osoby prawnej, Rejent 2003/2). W związku z powyższym należy stwierdzić, że wygaśnięcie mandatu wójta nie może powodować braku możliwości podejmowania przez gminę określonych czynności m.in. w postępowaniu administracyjnym. Działalność organu musi być tak zorganizowana, aby zapewniać nieprzerwane i stałe jego funkcjonowanie oraz umożliwiające organowi wypełnianie swoich ustawowych czynności i obowiązków. Możliwość taką stwarzają właśnie przepisy at. 33 ust. 4 oraz art. 39 ust. 2 u.s.g.. Zatem z dniem zaprzestania sprawowania funkcji organu przez daną osobę nie wygasają udzielone przez nią pełnomocnictwa administracyjne (tak w szczególności Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 20 listopada 2008 r. II SA/Op 158/2008). Oczywiście nie ma przeszkód aby nowy wójt odwołał przedmiotowe upoważnienia.