Ustalenie warunków zabudowy dla budowy sklepu
Pytanie:
"Kupiliśmy z mężem nieruchomość w małym miasteczku, teren działki przeznaczony był wcześniej pod budownictwo mieszkaniowo-usługowe, (ale jeszcze przed tym jak staliśmy się właścicielami). W tym roku wystąpiliśmy z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu- rozbudowa i modernizacja budynku, oraz roboty adaptacyjne przystosowujące budynek do celów mieszkalnych i usługowych. Niestety Burmistrz miasteczka odmówił nam w/w warunków, ponieważ: działka usytuowana jest przy drodze krajowej i połączona z nią zjazdem indywidualnym. Przystosowanie budynku do celów usługowych wymaga zmiany na publiczny. Chcieliśmy pod mieszkaniem otworzyć jakiś sklepik, jakich wiele jest na około nas i wszystkie znajdują się przy tej drodze (chciałam nadmienić, iż droga ta przechodzi przez centrum miasteczka, więc już chyba w tym momencie traci status drogi krajowej, ponieważ służy w większości do obsługi mieszkańców). Proszę poradzić, co dalej? Nasza inwestycja traci dla nas sens, chcieliśmy utworzyć miejsca pracy i mieszkanie, lecz (Dz.U. 1999r., Nr 43, poz.430) uniemożliwia nam dalszą inwestycję. Proszę poradzić, co zrobić dalej, do kogo się udać po pomoc, do kogo odwołać? "
Odpowiedź prawnika: Ustalenie warunków zabudowy dla budowy sklepu
Zjazd publiczny, to zjazd określony przez zarządcę drogi jako zjazd co najmniej do jednego obiektu, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza, a w szczególności do stacji paliw, obiektu gastronomicznego, hotelowego, przemysłowego, handlowego lub magazynowego. Natomiast zjazd indywidualny, to określony przez zarządcę drogi jako zjazd do jednego lub kilku obiektów użytkowanych indywidualnie.
Zjazd publiczny powinien mieć:
-
szerokość nie mniejszą niż 5,0 m, w tym jezdnię o szerokości nie mniejszej niż 3,5 m i nie większą niż szerokość jezdni na drodze,
-
nawierzchnię twardą w granicach pasa drogowego,
-
przecięcie krawędzi nawierzchni zjazdu i drogi wyokrąglone łukiem kołowym o promieniu nie mniejszym niż 5 m,
-
pochylenie podłużne zjazdu w obrębie korony drogi dostosowane do jej ukształtowania,
-
na długości nie mniejszej niż 7,0 m od krawędzi korony drogi pochylenie podłużne zjazdu nie większe niż 5%, a na dalszym odcinku - nie większe niż 12%.
Zjazd indywidualny powinien mieć:
-
szerokość nie mniejszą niż 4,5 m, w tym jezdnię o szerokości nie mniejszej niż 3,0 m i nie większej niż szerokość jezdni na drodze,
-
nawierzchnię co najmniej twardą w granicach pasa drogowego,
-
przecięcie krawędzi nawierzchni zjazdu i drogi wyokrąglone łukiem kołowym o promieniu nie mniejszym niż 3 m, lub skosem 1:1, jeżeli jest to zjazd z ulicy,
-
pochylenie podłużne zjazdu w obrębie korony drogi dostosowane do jej ukształtowania,
-
na długości nie mniejszej niż 5,0 m od krawędzi korony drogi pochylenie podłużne nie większe niż 5%, a na dalszym odcinku - nie większe niż 15%.
Organ architektoniczno-budowlany musi stosować się do powyższych reguł. Wynikają one z przepisów, które znajdują zastosowanie do dróg publicznych. Należałoby przy tym uznać, iż prawdopodobnie droga ta rzeczywiście jest drogą krajową. To, że przebiega przez miejscowość nie ma znaczenia. Zaliczenie drogi do kategorii dróg krajowych następuje bowiem w drodze rozporządzenia. Aby możliwe było rozbudowanie budynku, także na cele planowanej działalności gospodarczej, konieczne jest rozbudowanie zjazdu tak, by mógł być zakwalifikowany jako zjazd publiczny. Naszym zdaniem można w tym przypadku skierować ponownie wniosek o wydanie decyzji wzzt, poszerzając go o kwestie związane z rozbudową zjazdu. Inwestycja będzie więc bardziej kosztowna, ale możliwa. Jeżeli jednak właściciele nie zgadzają się z decyzją burmistrza, można się od niej odwołać do samorządowego kolegium odwoławczego w ciągu 14 dni.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?