Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z Ustawą Prawo działalności gospodarczej organ ewidencyjny dokonuje rejestracji podmiotu gospodarczego zgodnie ze zgłoszeniem. Nie ma on żadnej kompetencji do sprawdzania zgłaszanych mu informacji, w tym oczywiście nazwy. Jeżeli zatem dany podmiot nie podlega wpisowi do rejestru sądowego (jest to np. osoba fizyczna lub spółka cywilna), to może oczywiście przyjąć nazwę istniejącego już podmiotu. W przypadku dawnego rejestru handlowego (sp. z o.o., akcyjne) nie było jednak możliwe zarejestrowanie w jednym sądzie dwóch spółek o identycznej nazwie. W przedstawionym problemie może mieć zastosowanie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorcy, które może wprowadzić klientów w błąd, co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorcy. Oznacza to, że rozpoczęcie działalności spółki z użyciem logo biura podróży (które wszak faktyczną działalność podjęło wcześniej) może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, o ile spełnione byłyby powyższe przesłanki. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, gdy logo firmy zostało zarejestrowane jako znak towarowy lub usługowy zgodnie z ustawą o ochronie znaków towarowych. W takim wypadku niedopuszczalna jest rejestracja znaku, który w zwykłych warunkach obrotu gospodarczego mógłby wprowadzać w błąd odbiorców co do pochodzenia towarów lub usług. Rejestracji dokonuje się w Urzędzie Patentowym a na zarejestrowany znak wydaje się świadectwo ochronne. Ochrona obejmuje terytorium całego kraju, daje wyłączne prawo do używania znaku dla towarów objętych ochroną, trwa przez 10 lat i może być przedłużona. Rozwiązanie problemu: Jeśli branża, w której podejmie działalność Pańska spółka nie ma nic wspólnego z działalnością biura podróży to proponuje nie przejmować się podobieństwem nazw. Wprowadzenie w błąd klientów jest mało prawdopodobne. Jeśli branże są zbliżone sugerowałbym zmianę nazwy spółki lub pozostawienie istniejącej nazwy przy równoczesnym opracowaniu wyróżniającego ją logo.