Wykonywanie gwarancji po zamknięciu firmy
Pytanie:
"Prowadziłem działalność gospodarczą polegająca na montażu instalacji kominkowych. Zaprzestałem prowadzenie działalności całkowicie wyrejestrowując tą działalność w urzędzie gminy. Urządzenia, które były montowane podczas instalowania kominka posiadały gwarancję producenta. W przypadku zgłoszenia awarii urządzenia, do jakich czynności jestem zobowiązany skoro nie prowadzę już działalności gospodarczej i nie mogę sprawować serwisu gwarancyjnego? Czy odpowiadam również za awarię urządzeń skoro zostały zainstalowane zgodnie ze sztuką kominkarską oraz czy mam obowiązek wykonywania czynności gwarancyjnych skoro nie prowadzę działalności gospodarczej?"
Odpowiedź prawnika: Wykonywanie gwarancji po zamknięciu firmy
Gwarancji na towar może udzielić zarówno producent tego towaru, jak i jego sprzedawca. Z treści pytania wynika, że w opisywanym przypadku gwarancji udzielił producent. W związku z tym, to on co do zasady będzie odpowiedzialny za wykonywanie obowiązków wynikających z gwarancji. Może to być jednak zmodyfikowane na przykład treścią umowy przedstawicielstwa lub innej, która łączyła byłego przedsiębiorcę z producentem towarów. Wykonywanie obowiązków wynikających z gwarancji zależy od treści samej gwarancji i ewentualnie umowy z producentem, a nie od tego, czy sprzedawca prowadzi jeszcze działalność gospodarczą. Były przedsiębiorca będzie więc odpowiadał zawsze za wady urządzeń w okresie rękojmii, a za awarie, które mają być usuwane w ramach gwarancji tylko wtedy, gdy przewiduje to dokument gwarancji lub jeśli ma prowadzić serwis na podstawie umowy z producentem.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?