Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach. Poza wymienionym ustawowym uprawnieniem do odstąpienia od umowy, strony zgodnie ze swobodą kształtowania postanowień umowy w toku postępowania o zamówienie publiczne mogą ustanowić odpowiednie klauzule o wypowiedzeniu umowy. Należy jednak pamiętać o zakazie zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że konieczność wprowadzenia takich zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy. Aby uniknąć niepotrzebnych sporów, warto klauzulę o wypowiedzeniu zawrzeć na etapie tworzenia warunków oferty, na podstawie której dokonuje się wyboru wykonawcy.