Wysokość marży
Pytanie:
"Zajmuje się sprzedażą sprzętu elektronicznego. Czy są jakieś przepisy określające maksymalną i minimalną marże przy takiej sprzedaży?"
Odpowiedź prawnika: Wysokość marży
Informujemy, że w polskim systemie prawnym brak uregulowania maksymalnej i minimalnej wysokości marży. Istnieje natomiast swoboda kontraktowania, która oznacza, że strony umowy mogą dowolnie kształtować jej treść. Jednakże jej treść lub cel nie mogą sprzeciwiać się właściwościom stosunku prawnego, ustawie, zasadom współżycia społecznego.
W praktyce jest ona kształtowana przez rynek, zachowanie klientów, niekiedy sprzedawcy (w szczególności przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na większą skalę) ustalają ostateczną cenę z producentami. Takie zachowanie jednak może być podstawą do uznania za czyn nieuczciwej konkurencji i jako taki podlegający sankcjom z ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 2003 nr 153 poz. 1503).
Zgodnie z ustawą z 5 lipca 2001r. o cenach (Dz. U. 2001, nr 97 poz. 1050) Marża handlowa stanowi różnicę między ceną płaconą przez kupującego a ceną uprzednio zapłaconą przez przedsiębiorcę, wynikającą z kosztów i zysku przedsiębiorcy. Reguły dotyczące wysokości marży odnoszą się jedynie do obrotu aptecznego.
Zatem przedsiębiorca może co do zasady dowolnie kształtować marżę, mając jednak na względzie preferencje konsumentów.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?