Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W rozumieniu przepisów ustawy „Prawo własności przemysłowej” wzór przemysłowy to nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego część, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację. Tak więc wzór przemysłowy to postać wytworu (wytworem jest każdy przedmiot wytworzony w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy, obejmujący w szczególności opakowanie, symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego, z wyłączeniem programów komputerowych).
Piszą Państwo, iż nie został ów wzór stolika zgłoszony do Urzędu Patentowego. Rzeczywiście na wzór przemysłowy możliwe jest udzielenie prawa z rejestracji (artykuł 105 ustawy Prawo własności przemysłowej). Gdybyście Państwo takie prawo z rejestracji uzyskali, jako uprawnieniu nabylibyście prawo wyłącznego korzystania z wzoru przemysłowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. W takiej sytuacji bowiem uprawniony może zakazać osobom trzecim wytwarzania, oferowania, wprowadzania do obrotu, importu, eksportu lub używania wytworu, w którym wzór jest zawarty bądź zastosowany, lub składowania takiego wytworu dla takich celów.
Prawa z rejestracji wzoru udziela się na 25 lat od daty dokonania zgłoszenia w Urzędzie Patentowym, podzielone na pięcioletnie okresy.
Zakładamy, iż w opisanym przypadku z prawa z rejestracji nie korzysta także wspomniany drugi podmiot. W związku z tym, nie sposób stwierdzić, iż Prawo własności przemysłowej chroni którykolwiek z zainteresowanych podmiotów. Silną i bezwzględną ochronę dawałoby Państwo zgłoszenie i zarejestrowanie wzoru przemysłowego.
Inną kwestia jest to, iż takie działanie firmy konkurencyjnej może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z artykułem 13 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji „czynem nieuczciwej konkurencji jest naśladowanie gotowego produktu, polegające na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana zewnętrzna postać produktu, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. Jednak nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji naśladowanie cech funkcjonalnych produktu, w szczególności budowy, konstrukcji i formy zapewniającej jego użyteczność. Jeżeli naśladowanie cech funkcjonalnych gotowego produktu wymaga uwzględnienia jego charakterystycznej formy, co może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, naśladowca jest zobowiązany odpowiednio oznaczyć produkt”.
Zgodnie natomiast z tą samą ustawą, konkretnie artykułem 24 „Kto, za pomocą technicznych środków reprodukcji, kopiuje zewnętrzną postać produktu lub tak skopiowany wprowadza do obrotu, stwarzając tym możliwość wprowadzenia klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, czym wyrządza poważną szkodę przedsiębiorcy, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”.