Załączniki do wniosku o wpis do KW

Pytanie klienta:

""Czy do wniosku o wpis prawa własności na podstawie dziedziczenia należy załączyć również zaświadczenie urzędu skarbowego , że należny podatek od spadku został opłacony?""

Odpowiedź prawnika:

Domyślamy się, iż w pytaniu chodzi o wpis do księgi wieczystej dla odziedziczonej nieruchomości. Zgodnie z artykułem 35 ustawy o księgach wieczystych i hipotece „Właściciel nieruchomości jest obowiązany do niezwłocznego złożenia wniosku o ujawnienie swego prawa w księdze wieczystej”.

Zgodnie natomiast z artykułem 626 [2] kodeksu postępowania cywilnego „Wniosek o dokonanie wpisu składa się na urzędowym formularzu. Do wniosku o dokonanie wpisu należy dołączyć dokumenty, stanowiące podstawę wpisu w księdze wieczystej”.

Dokumenty stanowiące podstawę wpisu w księdze wieczystej określone są w art. 31-34 ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Żaden z tych przepisów nie wymaga zaświadczenia o uiszczeniu podatku od spadku. Kwestia wykonania obowiązku podatkowego jest sprawą odrębną.