Zaświadczenia ZUS i US a sprzedaż nieruchomości
Pytanie:
"Jestem właścicielem nieruchomości (dom mieszkalny oraz działka), którą zamierzam sprzedać. Kupujący do zawarcia aktu notarialnego zażądał, abym dostarczył do notariusza - oprócz dokumentów związanych z nieruchomością - zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami od urzędu skarbowego i ZUS-u. Dom należy do mnie jako osoby prywatnej, nie prowadzę żadnej działalności gospodarczej. Pod tym adresem nie była również zarejestrowana żadna firma. Nie rozumiem celu dostarczania jemu takich zaświadczeń, tym bardziej, że pracuję na umowę o pracę. Czy kupujący ma do tego prawo i jaki to ma związek ze sprzedażą nieruchomości?"
Odpowiedź prawnika: Zaświadczenia ZUS i US a sprzedaż nieruchomości
Z tytułu zobowiązań podatkowych Skarbowi Państwa i jednostce samorządu terytorialnego przysługuje hipoteka na wszystkich nieruchomościach podatnika. Podobnie jest w przypadku należności ZUS. Wystawione przez Zakład dokumenty stwierdzające istnienie należności z tytułu składek oraz jej wysokość są podstawą wpisu hipoteki do księgi wieczystej nieruchomości stanowiącej własność zobowiązanego do ich płacenia. Co prawda te hipoteki muszą być ujawnione w księdze wieczystej, ale może – kierowany ostrożnością - tego właśnie obawia się Pana kontrahent. Być może chce także sprawdzić Pańską solidność i uczciwość.
Kupujący może żądać przedstawienia mu wymienionych w pytaniu zaświadczeń o tyle, że ma swobodę co do podjęcia decyzji o kupnie. Jeśli zaświadczenia nie zostaną dostarczone, to może po prostu odmówić zawarcia umowy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?