Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Ustawodawca w art. 23 [1] § 3 kodeksu pracy wskazuje sytuację przejęcia przez innego przedsiębiorcę przedsiębiorstwa , w którym nie działają zakładowe organizacje związkowe, gdzie dotychczasowy i nowy pracodawca informują na piśmie swoich pracowników: o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania. Przekazanie informacji powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę.
Interpretując powyższy artykuł, przyjmuje się, że pracodawcy, których dotyczy przejęcie, a więc przejmujący i przejmowany, zobowiązani są do informowania pracowników na piśmie o w/w okolicznościach. Jeżeli jednak warunki socjalne pracowników oraz warunki ich zatrudnienia nie ulegną zmianie, wówczas wystarczy zamieszczenie w przedmiotowym zawiadomieniu takiej informacji. Sytuacja dotychczasowych pracowników przedsiębiorstwa przejmującego zależy wyłącznie od tego pracodawcy, stąd jeżeli będzie on przewidywał jakiekolwiek zmiany z tym związane, będzie musiał powiadomić o nich pracowników.