Zawieszenie postępowania administracyjnego
Pytanie:
"Strona złożyła wniosek o zawieszenie postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia warunków zabudowy w trybie art 98 kpa. W przedmiotowej sprawie zachodzą jednak przesłanki zawieszenia postępowania ze względu na uprzednie rozstrzygnięcie zagadnienia wstępnego (art 97 par. 1 pkt 4 kpa). Czy w opisanej sytuacji należy zawiesić postępowanie na wniosek strony, czy też w trybie dotyczącym rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego? Czy wymienione tryby postępowania mogą być stosowane zamiennie?"
Odpowiedź prawnika: Zawieszenie postępowania administracyjnego
Art. 98 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego przewiduje możliwość fakultatywnego zawieszenia postępowania administracyjnego na wniosek strony. Zgodnie z treścią wspomnianego przepisu "organ administracji publicznej może zawiesić postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na żądanie której postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz nie zagraża to interesowi społecznemu".
Z kolei obligatoryjne zawieszenie postępowania administracyjnego na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 kodeksu postępowania administracyjnego wchodzi w grę w sprawie, w której rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. Obligatoryjne zawieszenie postępowania administracyjnego zatem następuje "z urzędu". Jednocześnie wskazać należy, iż to czy w sprawie występuje "zagadnienie wstępne" decyduje organ prowadzący postępowanie.
Zatem jeśli pomimo istnienia przesłanki do zawieszenia postępowania określonej w art. 97 § 1 pkt 4 kodeksu postępowania administracyjnego organ nie zawiesił "z urzędu" postępowania, to winien potraktować wniosek strony o zawieszenie postępowania administracyjnego prowadzonego w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jako pewnego rodzaju sygnalizację uchybienia przepisom prawa i w rezultacie zawiesić przedmiotowe postępowania z urzędu.
Organ administracji publicznej ma obowiązek zawiesić postępowanie z urzędu, gdy zachodzą ku temu przesłanki, nie może bowiem czekać z tym na wniosek strony. Organ administracji publicznej ma więc obowiązek zawiesić takie postępowanie z urzędu i tylko z urzędu, a wniosek strony może być traktowany jako sygnalizacja zaniechania obowiązku.
Tryby powyższe nie mogą być stosowane zamiennie, albowiem jeżeli wystąpią okoliczności przewidziane przepisami prawa jako przesłanki obligatoryjnego zawieszenia postępowania z urzędu, organ administracji publicznej musi spełnić ten ustawowy obowiązek.
W opisanej sytuacji, jeżeli rzeczywiście wystąpiła przesłanka konieczności uzyskania zagadnienia wstępnego, organ administracji publicznej powinien zawiesić postępowania z urzędy (nie na wniosek).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?