Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
W przypadku odwołania lotu albo odmowy przyjęcia na pokład przewoźnik jest zobowiązany zapewnić pasażerowi zmianę planu podróży w taki sposób, aby na porównywalnych warunkach mógł dotrzeć do miejsca docelowego:
-
w najwcześniejszym możliwym terminie albo
-
w terminie późniejszym dogodnym zarówno dla pasażera jak i przewoźnika.
Prawo do zmiany planu podróży nie przysługuje pasażerowi, który skorzystał z prawa do zwrotu pełnego kosztu biletu.
Jak więc wynika z przedstawionego stanu faktycznego, z powodu przerwania lotu (odwołania dalszego lotu), przewoźnik zmienił plan podróży w sposób dogodny dla pasażerów i dla siebie, zgodnie z przepisami o prawie lotniczym. Nie zmienia to jednak faktu, że nastąpiło znaczne opóźnienie, a więc można żądać odszkodowania od przewoźnika na podstawie rozporządzenia nr 261/2004/WE z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Należy jednak pamiętać, iż w pierwszej kolejności należy wykorzystać dochodzenie odszkodowania w drodze reklamacji. Jeśli jednak przewoźnik nie uzna reklamacji, albo pasażer poniósł znaczną szkodę, która nie została naprawiona po przeprowadzeniu postępowania reklamacyjnego, wówczas należy skierować sprawę na drogę postępowania sądowego o odszkodowanie. Stroną powodową, w przedstawionym stanie faktycznym, będzie pracodawca (jako zleceniobiorca), albowiem to on poniósł szkodę w wyniku opóźnienia dotarcia na miejsce pracownika.
Jeżeli w podróży powrotnej nastąpiłaby analogiczna sytuacja do tej wskazanej w opisie sytuacji, wówczas będzie dochodzić odszkodowania na zasadach wskazanych powyżej (oddzielnie za wylot i oddzielnie za przylot).