Zmiana statutu banku spółdzielczego

Pytanie:

"Kto jest uprawniony do zmiany statutu banku spółdzielczego?"

Odpowiedź prawnika: Zmiana statutu banku spółdzielczego

Statut banku spółdzielczego pod rygorem nieważności powinien być sporządzony w formie aktu notarialnego. Spółdzielnia podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (z tą chwilą nabywa osobowość prawną). Zmiana statutu spółdzielni wymaga uchwały walnego zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów. Zarząd jest obowiązany uchwałę o zmianie statutu zgłosić w ciągu trzydziestu dni od daty jej podjęcia do sądu rejestrowego, załączając dwa odpisy protokołu walnego zgromadzenia. Zmiana statutu nie wywołuje skutków prawnych przed jej wpisaniem do Krajowego Rejestru Sądowego. Bank spółdzielczy jest obowiązany zrzeszyć się z bankiem zrzeszającym.

Organami banku są:

-Zebranie Przedstawicieli,

-Rada Nadzorcza,

-Zarząd,

-Zebranie Grup Członkowskich.

Zarząd kieruje działalnością banku i reprezentuje go na zewnątrz, ale nie jest uprawniony do podejmowania uchwał w przedmiocie zmiany statutu. Może przygotować taką uchwałę, ale do jej podjęcia jest uprawnione zebranie przedstawicieli. Dlatego należy stwierdzić, że uchwała podjęta przez zarząd byłaby sprzeczna z prawem. Zmiana statutu spółdzielni wymaga uchwały zebrania przedstawicieli podjętej większością 2/3 głosów. Zarząd jest obowiązany uchwałę o zmianie statutu zgłosić w ciągu trzydziestu dni od daty jej podjęcia do sądu rejestrowego, załączając dwa odpisy protokołu zebrania. Zmiana statutu nie wywołuje skutków prawnych przed jej wpisaniem do Krajowego Rejestru Sądowego.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika