Bankowy arbitraż konsumencki

Pytanie:

Konsumenci niezadowoleni z wyniku rozpatrzenia reklamacji przez bank mogą złożyć skargę do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego działającego przy Związku Banku Polskich. Na stronie Arbitra można przeczytać m.in. \"Jeżeli jednak klient przegra, to przysługuje mu normalne dwuinstancyjne postępowanie sądowe. Wówczas rozstrzygnięcie Arbitra obie strony mogą potraktować jako opinię prawną.\" Jaka podstawa prawna reguluje działanie Arbitra? Czy konsument, który przegrał i decyduje się pójść do sądu może liczyć na rozpoznanie sprawy \'od zera\' jak sugeruje to wpis na stronie Arbitra czy też jest to już tylko skarga na orzeczenie sądu polubownego ze wszystkimi swoimi ograniczeniami?

Masz inne pytanie do prawnika?

15.3.2011

Zespół<br />e-prawnik.pl

Zespół
e-prawnik.pl

Odpowiedź prawnika: Bankowy arbitraż konsumencki

Działanie Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego jest regulowane aktami wewnętrznymi Związku Banków Polskich, którego uchwała określa m.in. regulamin Arbitrażu Bankowego. Arbitraż jest dobrowolny i ma na celu pozasądowe rozwiązanie sporu. Zgodnie z § 24 ust. 1 Regulaminu Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego orzeczenia Arbitra Bankowego są dla banku ostateczne. Natomiast zgodnie z § 25 regulaminu, orzeczenia Arbitra Bankowego nie są ostateczne dla konsumenta i konsument może w celu dochodzenia roszczenia wystąpić z powództwem na drogę postępowania sądowego. Jeśli zatem konsument jest niezadowolony z rozstrzygnięcia arbitra, może wytoczyć powództwo do sądu powszechnego, który rozpozna sprawę w całości od początku i nie będzie związany ustaleniami z postępowania arbitrażowego.

Potrzebujesz porady prawnej?

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


FORUM POMOCY PRAWNEJ

Polisolokaty

15.9.2020 przez: sprytnyzurek

jakie konto wybrać ?

24.2.2018 przez: lolita2

Prosze o szybka pimoc. Bardzo pulne

12.3.2017 przez: paulina.penkala