Ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej gminy

Pytanie klienta:

""Czy gmina jest zobowiązana do zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej dla budynków użyteczności publicznej (szkoły, przedszkola) czy też budynków zasobu komunalnego? Kto w przypadku nieszczęśliwego wypadku, w następstwie którego doszło do trwałego uszczerbku na zdrowiu, który miał miejsce na terenie takiej nieruchomości zobowiązany jest do wypłaty ubezpieczenia czy też innych świadczeń?""

Odpowiedź prawnika:

Gmina nie jest objęta obowiązkiem zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Gmina jako właściciel budynków użyteczności publicznej zarządza tymi budynkami, jednak nie jest to działalność zawodowa, o której mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami, a która pociąga za sobą obowiązek ubezpieczenia OC. Każdy właściciel budynku ma obowiązek utrzymywać go w należytym stanie, a jeśli tego obowiązku nie dopełni, czym spowoduje szkodę, to jest za tą szkodę odpowiedzialny. Możliwość wypłaty ubezpieczenia zależy od tego, czy jakaś umowa ubezpieczenia była w tym przypadku zawarta. Może to być np. umowa ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków zawarta przez poszkodowanego z zakładem ubezpieczeń. Inne świadczenia, takie jak świadczenia zdrowotne, renta, czy zasiłek rehabilitacyjny są natomiast uzależnione od tego, czy poszkodowany jest objęty ubezpieczeniem zdrowotnym i społecznym.