Odpowiedź prawnika: Infomacja dla pracownika o warunkach stosunku prac
Podstawowe informacje mające zasadnicze znaczenie dla obu stron stosunku pracy, czyli pracodawcy i pracownika, należy określić już w umowie o pracę. Zawiera się ją na piśmie, a podstawowe elementy jakie powinna obejmować wskazuje art. 29 par. 1 k.p. Zgodnie z nim umowa o pracę określa strony umowy, jej rodzaj, datę zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności rodzaj i miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenia za pracę, wymiar czasu pracy oraz termin jej rozpoczęcia.
Umowa o pracę określa minimalny zakres informacji przekazywanych pracownikowi. Na tym jednak obowiązki pracodawcy się nie kończą. Pracodawcy muszą poinformować zatrudnianych pracowników o tzw. pozaumownych warunkach zatrudnienia. Obowiązek ten wynika z art. 29 par. 3 k.p. Wymaga on mianowicie pisemnego poinformowania przyjmowanego pracownika o następujących warunkach zatrudnienia:

- obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
- częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę,
- wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
- obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę
- układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.
Powyższe informacje muszą podać zarówno pracodawcy, którzy mają obowiązek ustalania regulaminu pracy, jak i ci których ten obowiązek nie dotyczy. Natomiast wszyscy pracodawcy, którzy nie mają obowiązku ustalania w swoich firmach regulaminu pracy, muszą dodatkowo poinformować pracowników o:
- porze nocnej,
- miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia,
- przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Informacje o pozaumownych warunkach zatrudnienia należy przekazać indywidualnie każdemu pracownikowi i to w formie pisemnej. Nie można z tego obowiązku zwolnić się przez wywieszenie stosownych informacji na tablicy ogłoszeń, czy też wysłanie e-maila. Stopień szczegółowości przekazywanych informacji powinien być taki, aby pracownik zdawał sobie sprawę z przysługujących mu uprawnień związanych z warunkami zatrudnienia (por. Daniel Całka. Piśmiennictwo: Praktyczne wyjaśnienia oraz wzory umów i pism. 2001-2006 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis – LexPolonica).
Natomiast przepis art. 29 par. 3 z ind. 1 k.p. wskazuje bezpośrednio, że poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.
Zgodnie z art. 151 par. 1 z ind. 1 k.p. pora nocna obejmuje 8 godzin pomiędzy 21.00 a 7.00. Wobec tego nie ma przeszkód aby w danym zakładzie pracy ustalić porę nocną na czas obejmujący 8 godzin pomiędzy 22.00 a 6.00. Warto dodać, że jeżeli w regulaminie czy tez w informacji dla pracownika znalazłoby się jedynie stwierdzenie o porze nocnej pomiędzy 21.00 a 7.00 albo wskazanie przepisu art. 151 z ind. 7 par. 1 k.p. - należałoby przyjąć, że porą nocną byłyby wszystkie godziny pomiędzy 21.00 a 7.00.
