Odpowiedź prawnika: Zatrudnienie członków zarządu spółdzielni
Przepis art. 8[2] ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych rzeczywiście budzi wątpliwości co do tego, czy członkowie zarządu mogą pełnić swoje funkcje społecznie. Przepis ten obowiązuje od niedawna i brak jest jeszcze orzecznictwa sądów w tym zakresie.
Przy przyjęciu, że członek zarządu nie może pełnić swej funkcji społecznie, oznacza to, iż powinien otrzymywać wynagrodzenie (być zatrudniony). Zgodnie zaś z art. 52 ust. 1 ustawy Prawo spółdzielcze (stosowanej na mocy art. 1 ust. 7 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w takim zakresie, w jakim ta ustawa nie reguluje danej materii samodzielnie) z członkami zarządu zatrudnianymi w spółdzielni rada spółdzielni nawiązuje stosunek pracy - w zależności od powierzonego stanowiska - na podstawie umowy o pracę albo powołania (art. 68 Kodeksu pracy). Nawiązanie stosunku pracy rodzi zaś obowiązek przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym i przepisów o minimalnym wynagrodzeniu.

Przepisy nie wymagają, by członkowie zarządu byli zatrudnieni na cały etat lub na określoną część etatu. Nie ma też obowiązku, by członkowie posiadali profesjonalne przygotowanie.
