8.9.2006
Zespół
e-prawnik.pl
Kiedy zamawiający powinien ustalić wartość zamówienia publicznego?
Ustalenie wartości zamówienia publicznego jest czynnością przygotowawczą, poprzedzającą wszczęcie procedury udzielenia zamówienia. Z tego powodu ustalenie wartości powinno nastąpić odpowiednio wcześniej, przed planowaną datą wszczęcia postępowania, tak aby zamawiający mógł się odpowiednio przygotować do planowanego postępowania. Oczywiście jednak, aby ustalona wartość zamówienia była miarodajna i wiarygodna, nie może to nastąpić zbyt wcześnie. I tak zgodnie z Prawem zamówień publicznych, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi, ustalenie wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia. Jeżeli natomiast przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia.

Może się jednak zdarzyć, że po ustaleniu wartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie. Przykładowo na skutek znacznego wzrostu cen zamawianych dostaw lub usług, uprzednio dokonane ustalenie nie odzwierciedla aktualnego stanu rzeczy. Ma to szczególne znaczenie, gdy na skutek zmiany okoliczności i związanej z tym wartości zamówienia, postępowanie powinno toczyć się w procedurze podstawowej zamiast w uproszczonej. W takiej sytuacji zamawiający obowiązany jest przed wszczęciem zamówienia dokonać zmiany jego wartości.
Zamawiający określa wartość zamówienia w złotych. Ponieważ Prawo zamówień publicznych uzależnia określone wymagania formalne od wartości zamówienia wyrażonej nie w złotych, lecz w euro, zamawiający obowiązany jest dokonać przeliczenia wartości zamówienia ze złotych na euro. W tym celu zamawiający zmuszony jest posłużyć się odpowiednim kursem złotego w stosunku do euro. Średni kurs złotego w stosunku do euro, stanowiący podstawę przeliczenia wartości zamówień określany jest przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia.
Co stanowi podstawę ustalenia wartości zamówienia?
Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług. Przy określaniu wartości zamówienia zamawiający obowiązany jest dopełnić należytej staranności, a więc staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju. Przy określaniu wartości zamówienia zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości. Powyższe nie wyklucza możliwości podziału zamówienia, jeżeli byłoby to uzasadnione (np. ze względów technicznych). Niedozwolony jest tylko taki podział zamówienia, który podejmowany jest z zamiarem uniknięcia stosowania przepisów ustawy (np. przepisów wprowadzających zaostrzone wymagania formalne, obowiązek uzyskiwania określonych decyzji administracyjnych).
W przypadku, gdy zamawiający dopuszcza możliwość składania zamówień uzupełniających, przy ustalaniu wartości całego zamówienia uwzględnia się wartość zamówień uzupełniających. Przez zamówienia uzupełniające należy rozumieć zamówienia udzielane, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych stanowiące nie więcej niż 20% wartości zamówienia podstawowego i polegające na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego (w zamówieniach sektorowych także negocjacji z ogłoszeniem), a zamówienie uzupełniające było przewidziane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowego i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego. Ponadto zamówieniem uzupełniającym jest zamówienie udzielane, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy dostaw, stanowiące nie więcej niż 20% wartości zamówienia podstawowego i polegające na rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana wykonawcy powodowałaby konieczność nabywania rzeczy o innych parametrach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i dozorze, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla zamówienia podstawowego i dotyczy przedmiotu zamówienia w niej określonego.

Potrzebujesz porady prawnej?
W jakich postępowaniach udział obserwatora jest obowiązkowy? Obowiązkowej kontroli sprawowanej przez niezależnego obserwatora podlegają postępowania, w których wartość zamówienia: dla robót budowlanych - przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 zamówienia, obserwator, (...)
Czy przygotowanie specyfikacji jest obowiązkowe? Tak, istnieje taki obowiązek. Otóż w postępowaniach prowadzonych w trybach przetargowych (a więc w przetargu nieograniczonym, ograniczonym i dwustopniowym), jeżeli wartość przedmiotu zamówienia publicznego, lub w którego finansowaniu udział (...)
Kiedy istnieje obowiązek wniesienia wadium? Ustawa nakłada na oferentów obowiązek wniesienia wadium w przypadku postępowań o zamówienia publiczne, których wartość przekracza 30.000 Euro. Dotyczy to wyłącznie postępowań prowadzonych w trybach przetargowych, a więc (...)
Wadium - zabezpieczenie zamawiającego w postępowaniu o zamówienie publiczne
Kiedy istnieje obowiązek wniesienia wadium? Ustawa nakłada na wykonawców obowiązek wniesienia wadium w przypadku postępowań o zamówienia publiczne, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ( wadium, (...)
Kiedy istnieje obowiązek wniesienia wadium? Ustawa nakłada na wykonawców obowiązek wniesienia wadium w przypadku postępowań o zamówienia publiczne, których wartość przekracza 60.000 Euro. Dotyczy to postępowań prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu (...)
W jakich postępowaniach udział obserwatora jest obowiązkowy? Obowiązkowej kontroli sprawowanej przez niezależnego obserwatora podlegają postępowania, w których wartość zamówienia: dla robót budowlanych - przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 zamówienia, obserwator, (...)
Czy przygotowanie specyfikacji jest obowiązkowe? Tak, istnieje taki obowiązek. Otóż w postępowaniach prowadzonych w trybach przetargowych (a więc w przetargu nieograniczonym, ograniczonym i dwustopniowym), jeżeli wartość przedmiotu zamówienia publicznego, lub w którego finansowaniu udział (...)
Kiedy istnieje obowiązek wniesienia wadium? Ustawa nakłada na oferentów obowiązek wniesienia wadium w przypadku postępowań o zamówienia publiczne, których wartość przekracza 30.000 Euro. Dotyczy to wyłącznie postępowań prowadzonych w trybach przetargowych, a więc (...)
Wadium - zabezpieczenie zamawiającego w postępowaniu o zamówienie publiczne
Kiedy istnieje obowiązek wniesienia wadium? Ustawa nakłada na wykonawców obowiązek wniesienia wadium w przypadku postępowań o zamówienia publiczne, których wartość jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ( wadium, (...)
Kiedy istnieje obowiązek wniesienia wadium? Ustawa nakłada na wykonawców obowiązek wniesienia wadium w przypadku postępowań o zamówienia publiczne, których wartość przekracza 60.000 Euro. Dotyczy to postępowań prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu (...)
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (stan prawny obowiązujący do dnia 24 maja 2006 r.)
Czy przygotowanie specyfikacji jest obowiązkowe? Tak, istnieje taki obowiązek. Zamawiający jest obowiązany przygotować specyfikację istotnych warunków zamówienia w każdym trybie postępowania (z wyjątkiem aukcji elektronicznej) niezależnie od wartości zamówienia publicznego. W jaki sposób (...)
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (stan prawny obowiązujący do dnia 24 maja 2006 r.)
Czy przygotowanie specyfikacji jest obowiązkowe? Tak, istnieje taki obowiązek. Zamawiający jest obowiązany przygotować specyfikację istotnych warunków zamówienia w każdym trybie postępowania (z wyjątkiem aukcji elektronicznej) niezależnie od wartości zamówienia publicznego. W jaki sposób (...)
Jak przebiega postępowanie przetargowe? Zanim formalnie rozpocznie się przetarg i zamawiający zaprosi do jego udziału wykonawców, musi dokonać szeregu czynności przygotowawczych. Jedną z ważniejszych czynności jest określenie przedmiotu zamówienia i ustalenie wartości szacunkowej zamówienia. (...)
Dopuszczalność zmiany umowy o zamówienie publiczne po upływie umownego terminu wykonania zamówienia
Kiedy zmiana umowy o zamówienie będzie dopuszczalna na gruncie przepisów? Stosownie do treści art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej „ustawą Pzp&rd zmiana umowy, zamówienie publiczne, zamówienia publiczne, (...)
Czy przygotowanie specyfikacji jest obowiązkowe? Tak, istnieje taki obowiązek. Otóż w postępowaniach prowadzonych w trybach przetargowych (a więc w przetargu nieograniczonym, ograniczonym i dwustopniowym), jeżeli wartość przedmiotu zamówienia publicznego, lub w którego finansowaniu udział (...)
Zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego (stan prawny do 1 marca 2004 r.)
Czy możliwe jest wprowadzanie zmian do zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego? Ustawa o zamówieniach publicznych wprowadza zasadę zakazu wprowadzania zmian do zawartej i wykonywanej umowy. Zgodnie z jej przepisami zakazane są zmiany postanow umowa, zamówienie, wykonanie, zmiana umowy, (...)
Preferencje krajowe w zamówieniach publicznych (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Jakie są dopuszczalne rodzaje preferencji krajowych? Dopuszczalne są tylko cztery rodzaje preferencji krajowych. Należą do nich: przeliczenie ceny oferty na potrzeby oceny ofert, obowiązek użycia do wykonania zamówienia, preferencje, krajowe, zamówienia, publiczne
Jaki tryb postępowania – przesłanki wyboru trybu - stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004r
W jakim trybie prowadzone jest postępowanie o zamówienie puybliczne? Według ustawy, zamówienia publicznego udziela się w jednym z sześciu trybów: przetargu nieograniczonego, zamówienia publiczne, tryb, postępowanie
Kto jest uprawniony do przeprowadzania kontroli udzielania zamówień? Organem kontrolnym jest Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Przeprowadzana przez niego kontrola ma na celu sprawdzenie zgodności postępowania o udzielenie zamówienia z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych (...)
Jeśli jesteś uczestnikiem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i doszedłeś do wniosku, że postępowanie to jest prowadzone niezgodne z prawem, narusza min. zasady równości uczestników poprzez preferowanie określonych podmiotów lub zasadę uczciwej konkurencji, to wówczas masz (...)
W jakich postępowaniach udział obserwatora jest obowiązkowy? Obowiązkowej kontroli sprawowanej przez niezależnego obserwatora podlegają postępowania, w których wartość zamówienia: dla robót budowlanych - przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 10 000 000 zamówienia, obserwator, (...)