Jak przenieść numer przy zmianie operatora?

29 marca 2006 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych.

Czego dotyczą nowe przepisy?

Rozporządzenie to określa warunki korzystania

1.   przez abonenta

  • publicznej sieci telefonicznej z uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru, 

  • będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej operatora z uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru: 

    Porady prawne
    • w ramach istniejącej sieci tego samego operatora, 

    • do istniejącej sieci innego operatora, 

  • będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej z uprawnienia do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są dostępne w połączonych sieciach, 

  • będącego stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do ruchomej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej z uprawnienia do wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są dostępne w połączonych sieciach, w przypadku gdy Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: „Prezes UKE”), na podstawie art. 72 ust. 3 ustawy Prawo telekomunikacyjne nałoży obowiązek realizacji uprawnienia na wyznaczonego operatora o znaczącej pozycji na tym rynku; 

2.   przez użytkownika końcowego usługi przedpłaconej (pre-paid) świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej z uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie operatora. 

Jakie zasady dotyczyć mają zmiany przydzielonego numeru?

Wniosek

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, abonent publicznej sieci telefonicznej może wystąpić z wnioskiem w formie pisemnej do dostawcy usług zapewniającego mu przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej o zmianę przydzielonego numeru, jeżeli korzystanie z przydzielonego numeru jest dla abonenta uciążliwe. We wniosku abonent powinien wykazać, że korzystanie z przydzielonego numeru jest uciążliwe, m.in. opisać i wyjaśnić, na czym polega uciążliwość. Jeśli uciążliwość polega na występowaniu uciążliwych połączeń, to wówczas abonent podaje ich przybliżone daty i godziny. 

Realizacja wniosku

Wniosek abonenta spełniający powyższe wymogi co do zasady podlega rozpatrzeniu i zrealizowaniu w terminie 21 dni od dnia jego złożenia. Zrealizowanie wniosku abonenta polega na przydzieleniu, zamiast dotychczasowego, nowego numeru i jego uruchomieniu. Przed uruchomieniem nowego numeru dostawca usług zawiadamia w formie pisemnej abonenta o przydzieleniu i o terminie uruchomienia nowego numeru. Zawiadomienie to powinno być doręczone abonentowi w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. 

Odmowa zmiany przydzielonego numeru

W razie negatywnego rozpatrzenia wniosku dostawca usług w terminie 21 dni od dnia jego złożenia, zawiadamia w formie pisemnej abonenta o odmowie zmiany przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia

Na wniosek dostawcy albo operatora, o których mowa w ust. 1, Prezes UKE może, w drodze decyzji, na czas określony, zawiesić realizację lub ograniczyć zakres realizacji określonego uprawnienia, jeżeli techniczne możliwości sieci wnioskodawcy nie pozwalają na realizację uprawnienia w całości lub części, określając harmonogram przystosowania tej sieci do realizacji uprawnienia objętego wnioskiem. Odmowa zmiany przydzielonego numeru z powodu braku możliwości technicznych może być udzielona abonentowi w przypadku wydania przez Prezesa UKE takiej decyzji w przedmiocie zawieszenia uprawnienia abonenta do żądania zmiany przydzielonego numeru.

Jeśli natomiast w dniu złożenia wniosku abonenta toczy się albo w okresie 21 dni od dnia złożenia wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia abonenta do żądania zmiany przydzielonego numeru, dostawca usług powinien niezwłocznie zawiadamić w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku takiego postępowania dostawca usług zawiadamia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie zmiany przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do zmiany przydzielonego numeru.

 Jeżeli jednak Prezes UKE w wyniku takiego postępowania wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia abonenta do żądania zmiany przydzielonego numeru, to wniosek abonenta zostanie zrealizowany w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy usług lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług ma zawiadomić abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o nowym przydzielonym numerze i o terminie jego uruchomienia. 

Jak będzie następowało przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca wykonywania działalności?

Abonent stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej w przypadku zmiany miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca wykonywania działalności (lokalizacji), może wystąpić z wnioskiem w formie pisemnej do dostawcy usług zapewniającego mu przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o przeniesienie przydzielonego numeru do nowej lokalizacji w ramach istniejącej sieci tego samego operatora.

Taki wniosek abonenta co do zasady podlega rozpatrzeniu i zrealizowaniu również w terminie 21 dni od dnia jego złożenia. Zrealizowanie wniosku abonenta polega na przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i jego uruchomieniu. Przed uruchomieniem przydzielonego numeru w nowej lokalizacji dostawca usług powinien zawiadamić w formie pisemnej abonenta o przeniesieniu przydzielonego numeru do nowej lokalizacji i o terminie jego uruchomienia. Takie zawiadomienie powinno być doręczone abonentowi w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. 

W razie natomiast negatywnego rozpatrzenia wniosku ww. dostawca usług w terminie 21 dni od dnia złożenia tego wniosku zawiadamia, w formie pisemnej, abonenta o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru do nowej lokalizacji wraz z podaniem uzasadnienia. Odmowa przeniesienia przydzielonego numeru może być udzielona abonentowi stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej wyłącznie w przypadku

  1. braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia abonenta do żądania przeniesienia przydzielonego numeru w ramach istniejącej sieci tego samego operatora na obszarze:

    • strefy numeracyjnej - w przypadku numerów geograficznych;  

    • całego kraju - w przypadku numerów niegeograficznych

  2. gdy nowa lokalizacja abonenta znajduje się: 

    • poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora obsługującego zakończenie sieci abonenta, 

    • w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny. 

Jeśli w dniu złożenia wniosku abonenta toczy się albo w okresie 21 dni od dnia złożenia wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia do żądania przeniesienia przydzielonego numeru w ramach istniejącej sieci tego samego operatora, to dostawca usług niezwłocznie zawiadamia w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku tego postępowania dostawca usług, winien zawiadomić w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do przeniesienia przydzielonego numeru. Jeżeli Prezes UKE w wyniku takiego postępowania wyda jednak decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia do żądania przeniesienia przydzielonego numeru w ramach istniejącej sieci tego samego operatora, to wniosek abonenta zostaje zrealizowany w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadami wówczas abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o nowym przydzielonym numerze i o terminie jego uruchomienia. 

Jak przenieść przydzielony numer przy zmianie operatora?

Według nowego rozporządzenia abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej operatora, w celu realizacji uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora na obszarze: strefy numeracyjnej - w przypadku numerów geograficznych, lub całego kraju - w przypadku numerów niegeograficznych, może wystąpić z wnioskiem w formie pisemnej o potwierdzenie możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru do nowego dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do publicznej sieci telefonicznej nowego operatora. Wniosek powinien zawierać imię, nazwisko, adres korespondencyjny abonenta oraz wskazywać przydzielony numer, o przeniesienie którego wnioskuje abonent. 

Wniosek abonenta podlegać ma rozpatrzeniu przez nowego dostawcę w terminie 7 dni od dnia jego złożenia, a abonent zostaje niezwłocznie zawiadomiony w formie pisemnej o możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru oraz o przewidywanym terminie rozpoczęcia świadczenia tych usług. 

Jednak w razie negatywnego rozpatrzenia wniosku nowy dostawca w terminie 7 dni od dnia złożenia tego wniosku winien zawiadomić w formie pisemnej abonenta o braku możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. 

Odmowa zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru może być udzielona abonentowi wyłącznie w przypadku: 

  1. braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE, w przedmiocie zawieszenia ww. uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora; 

  2. gdy lokalizacja abonenta znajduje się: 

    • poza obszarem sieci telekomunikacyjnej operatora, do którego zapewnia przyłączenie nowy dostawca, 

    • w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer geograficzny. 

Jeśli w dniu złożenia wniosku abonenta toczyć się będzie albo w okresie 7 dni od dnia złożenia tego wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia ww. uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora, to nowy dostawca ma niezwłocznie zawiadomić w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku tego postępowania nowy dostawca powinien zawiadomić w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do przeniesienia przydzielonego numeru. 

Jeśli natomiast UKE w wyniku takiego postępowania wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora, to wniosek abonenta zostanie zrealizowany w terminie 7 dni od dnia doręczenia nowemu dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadomi abonenta, w formie pisemnej, w tym terminie o możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru oraz o przewidywanym terminie rozpoczęcia świadczenia tych usług. 

Po otrzymaniu zawiadomienia o możliwości zawarcia umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru oraz o przewidywanym terminie rozpoczęcia świadczenia tych usług abonent powinien złożyć wniosek, w formie pisemnej, do dotychczasowego dostawcy o rozwiązanie umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru. Do wniosku abonent załącza kopię tego zawiadomienia. W terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku abonent zostanie zawiadomiony w formie pisemnej o terminie i warunkach rozwiązania umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru. Termin i warunki rozwiązania umowy powinny być określone zgodnie z warunkami umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych zawartej z abonentem, przy czym nie może on przypadać wcześniej niż przewidywany termin rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę. 

Po otrzymaniu takiego zawiadomienia abonent zawiera z nowym dostawcą umowę o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru, która powinna określać w szczególności termin rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych, zgodny z terminem rozwiązania umowy z abonentem przez dotychczasowego dostawcę usług, chyba że abonent wnioskował o zawarcie umowy w późniejszym terminiePrzeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż 24 godziny, liczonej od określonego w umowie dnia rozpoczęcia świadczenia tych usług, chyba że abonent wyraził w tej umowie zgodę na dłuższą przerwę. 

Jak przenieść przydzielony numer przy zmianie operatora pre-paid?

Użytkownik końcowy usługi przedpłaconej (tzw. pre-paid) świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej w celu realizacji uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora na obszarze: strefy numeracyjnej - w przypadku numerów geograficznych, lub całego kraju - w przypadku numerów niegeograficznych występuje z wnioskiem w formie pisemnej o przeniesienie przydzielonego numeru do nowego dostawcy. Wniosek powinien zawierać następujące dane:

  • nazwiska i imiona użytkowników,  

  • imiona rodziców,

  • miejsca i daty urodzenia,  

  • adres miejsca zameldowania na pobyt stały,  

  • numer ewidencyjnego PESEL - w przypadku obywatela Rzeczypospolitej Polskiej,

  • nazwy, serie i numery dokumentów potwierdzających tożsamość, a w przypadku cudzoziemca, który jest obywatelem państwa niebędącego członkiem Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego - numer paszportu lub karty pobytu,  

  • oraz załącznik w postaci pełnomocnictwa udzielonego przez użytkownika nowemu dostawcy usług do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru użytkownika. 

Wniosek taki podlega rozpatrzeniu przez nowego dostawcę w terminie 2 dni od dnia jego złożenia, a użytkownik zostanie niezwłocznie zawiadomiony, w uzgodnionej z nim formie, o możliwości przeniesienia przydzielonego numeru oraz o terminie rozpoczęcia świadczenia usług, nie dłuższym niż 7 dni od dnia złożenia wniosku. 

Nowy dostawca, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, realizować ma wszelkie czynności związane z przeniesieniem przydzielonego temu użytkownikowi numeru. Przeniesienie przydzielonego numeru nie może powodować przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dłuższej niż 24 godziny, chyba że użytkownik wyraził we wniosku zgodę na dłuższą przerwę. 

W razie braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora, nowy dostawca ma zawiadamić niezwłocznie użytkownika, w formie pisemnej, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. 

Jeśli zaś w dniu złożenia wniosku użytkownika toczy się albo w okresie 2 dni od dnia złożenia wniosku zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora, to nowy dostawca niezwłocznie zawiadomi w formie pisemnej użytkownika o powyższej okoliczności. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku takiego postępowania, nowy dostawca winien zawiadomić w formie pisemnej użytkownika, w terminie 2 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie przeniesienia przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia użytkownika do przeniesienia przydzielonego numeru. 

Jeżeli Prezes UKE w wyniku postępowania wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia do przeniesienia numeru do nowego operatora, to wniosek użytkownika zostanie zrealizowany w terminie 2 dni od dnia doręczenia nowemu dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadamia użytkownika, w formie pisemnej, w tym terminie o przewidywanym terminie przeniesienia przydzielonego numeru. 

Jak wybrać dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych?

Jak przewiduje nowe rozporządzenie, abonent będący stroną umowy z dostawcą usług zapewniającym przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej może wybrać dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych przez numer dostępu lub preselekcję

Abonent ten dokonuje wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez numer dostępu, przez wybranie podczas inicjowania połączenia ciągu cyfr zawierającego numer dostępu dostawcy usług („NDS”), zgodnego ze schematem wybierania określonym w planie numeracji krajowej.

Abonent dokonuje wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych również przez preselekcję, przez złożenie zlecenia w formie pisemnej kierowania wskazanych rodzajów połączeń do wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych bez konieczności wybierania NDS („zlecenie preselekcji”).

W przypadku gdy abonent w celu realizacji danego połączenia nie wybierze ciągu cyfr zgodnego ze schematem wybierania określonym w planie numeracji krajowej, dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego połączenia, wraz z podaniem prawidłowego schematu wybierania. 

Przez NDS i zlecenie preselekcji mogą być realizowane następujące rodzaje połączeń telefonicznych

  1. krajowe obejmujące

    • połączenia miejscowe i strefowe, 

    • połączenia międzystrefowe, 

    • połączenia z sieci stacjonarnej do sieci ruchomej, 

    • inne połączenia lub usługi wykorzystujące techniki komutacji, z wyjątkiem połączeń do numerów alarmowych; 

  2. międzynarodowe

W razie gdy abonent w celu realizacji danego połączenia nie wybierze dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez NDS albo zlecenie preselekcji, połączenie jest realizowane przez dostawcę usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej. Wybór przez abonenta dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez zlecenie preselekcji nie może ograniczać możliwości wyboru dowolnego dostawcy tych usług przez NDS. 

Wybór przez abonenta dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez zlecenie preselekcji może być w każdym czasie przez abonenta zmieniony lub wycofany. 

Jeżeli abonent dla realizacji danego połączenia wybierze przez numer dostępu dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego NDS:

  • nie jest jeszcze uruchomiony przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej, operator ten przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego rodzaju połączenia telefonicznego;

  • jest uruchomiony przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej, ale wybrany dostawca nie realizuje tego rodzaju połączeń w danej strefie numeracyjnej, operator o znaczącej pozycji rynkowej przekazuje informację słowną o braku możliwości realizacji danego rodzaju połączenia telefonicznego. 

Abonent może wybrać przez zlecenie preselekcji jednego dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych w zakresie połączeń krajowych oraz jednego w zakresie połączeń międzynarodowych, co nie wyklucza wyboru tego samego dostawcy usług dla połączeń krajowych i międzynarodowych. Zlecenie preselekcji dotyczące krajowych połączeń telefonicznych obejmuje wszystkie połączenia telefoniczne oferowane przez wybranego dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych w danej strefie numeracyjnej. W tym przypadku abonent składa w formie pisemnej zlecenie preselekcji do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej. Zlecenie preselekcji może być doręczone przez dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych, na rzecz którego ma być ustanowiona preselekcja. 

Zlecenie preselekcji podlegać ma co do zasady rozpatrzeniu i zrealizowaniu w terminie 14 dni od dnia jego złożenia do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej

Przed zrealizowaniem zlecenia preselekcji dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej winien zawiadomić w formie pisemnej abonenta oraz wybranego dostawcę usług o terminie rozpoczęcia kierowania wskazanych rodzajów połączeń telefonicznych do wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych. 
W razie negatywnego rozpatrzenia zlecenia preselekcji dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego zlecenia, zawiadomi w formie pisemnej: abonenta o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia, a wybranego przez abonenta dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych - o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia. 

Odmowa realizacji zlecenia preselekcji może być udzielona abonentowi wyłącznie w przypadku: 

  • braku możliwości technicznych, stwierdzonego decyzją Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora; 

  • braku punktu styku sieci operatora z siecią, w której realizowane są usługi dostawcy wybranego przez abonenta w drodze zlecenia preselekcji. 

Jeżeli jednak w dniu złożenia zlecenia preselekcji toczy się albo w okresie 14 dni od dnia złożenia tego zlecenia zostało wszczęte postępowanie w celu wydania decyzji Prezesa UKE w przedmiocie zawieszenia uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora, to dostawca usług ma niezwłocznie zawiadomić w formie pisemnej abonenta o powyższej okoliczności. Po otrzymaniu decyzji Prezesa UKE w wyniku takiego postępowania dostawca usług ma obowiązek zawiadomienia w formie pisemnej abonenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej decyzji, o odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie o odmowie powinno określać wynikający z decyzji Prezesa UKE termin realizacji uprawnienia abonenta do wyboru dowolnego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych. 

Jeśli jednak Prezes UKE, w wyniku ww. postępowania wyda decyzję odmawiającą zawieszenia uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru do istniejącej sieci innego operatora, to zlecenie preselekcji złożone przez abonenta zostaje zrealizowane w terminie 14 dni od dnia doręczenia dostawcy lub operatorowi tej decyzji. Dostawca usług zawiadomi wówczas abonenta oraz wybranego przez niego dostawcę usług, w formie pisemnej, w tym terminie o terminie rozpoczęcia kierowania wskazanych rodzajów połączeń telefonicznych do tego wybranego dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych. 

Wniosek abonenta o wycofanie zlecenia preselekcji ma podlegać realizacji w terminie 14 dni od dnia jego złożenia do dostawcy usług zapewniającego przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej. Wniosek o wycofanie zlecenia preselekcji może być doręczony przez dostawcę publicznie dostępnych usług telefonicznych, z usług którego abonent rezygnuje. 

Przed zrealizowaniem takiego wniosku dostawca usług zapewniający przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej zawiadomić ma w formie pisemnej abonenta o terminie realizacji wniosku. 

W przypadku rozszerzenia zakresu oferowanych krajowych połączeń telefonicznych wybrany przez zlecenie preselekcji dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych musi zawiadomić o tym abonenta, wraz z podaniem cennika usług, oraz dostawcę usług zapewniającego temu abonentowi przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej

Preselekcja dla połączeń telefonicznych nowo oferowanych przez wybranego przez zlecenie preselekcji dostawcę usług jest realizowana w terminie 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia, chyba że abonent złoży w tym terminie wniosek o wycofanie zlecenia preselekcji do dostawcy usług zapewniającego temu abonentowi przyłączenie do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej operatora o znaczącej pozycji rynkowej. 

Co istotne, abonent publicznej sieci telefonicznej, który skorzystał z prawa wyboru operatora realizującego usługi przez zlecenie preselekcji na podstawie przepisów dotychczasowych, zachowuje posiadane uprawnienia.

Jak wystąpić z wnioskiem o interwencję przypadku niezrealizowania albo realizowania jego uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru niezgodnie z przepisami?

Abonent publicznej sieci telefonicznej może w każdym czasie wystąpić do Prezesa UKE z wnioskiem o interwencję w przypadku niezrealizowania albo realizowania jego uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru niezgodnie z przepisami ustawy, rozporządzenia lub wnioskiem abonenta. Zasada ta dotyczy odpowiednio także:

  • abonenta publicznej sieci telefonicznej w zakresie uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora i przy zmianie operatora,

  • użytkownika końcowego usługi przedpłaconej świadczonej w ruchomej publicznej sieci telefonicznej w zakresie uprawnienia do przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie operatora

  • oraz do abonenta w zakresie wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych. 

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych (Dz. U. 2006 r., Nr 42, poz. 290);

  • Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. 2004 r., Nr 171, poz. 1800, ze zm.)


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika