Od 1 lipca można składać wnioski o świadczenie z programu „Dobry start”

W roku szkolnym 2021/2022 wniosek o świadczenie z programu „Dobry start” można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia. Świadczenia będą wypłacane wyłącznie na rachunki bankowe. Obsługą świadczeń od tego roku zajmuje się ZUS. Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 r. 

Świadczenie z programu „Dobry start” przysługuje w wysokości 300 zł - raz w roku - na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami. Obecnie wsparcie otrzymuje ok. 4,5 mln polskich dzieci.

Wnioski można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS), portalu Emp@tia lub przez bankowość elektroniczną. Każda osoba, która złoży wniosek o świadczenie z programu „Dobry start” (także przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia), znajdzie wszystkie informacje na temat tego wniosku i jego obsługi na portalu PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje o świadczeniu).

Na portalu PUE ZUS znajdzie się też cała korespondencja z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).

Świadczenie z programu „Dobry start” będzie wypłacane wyłącznie na rachunek bankowy. Jeśli ktoś jeszcze nie ma rachunku, a chce wnioskować o tzw. 300 plus, powinien go założyć.

Od roku szkolnego 2021/2022 za przyznanie i wypłatę środków dla uczniów rozpoczynających rok szkolny odpowiada Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Nabór wniosków do programu w roku szkolnym 2021/2022

1 lipca br. rozpocznie się nabór wniosków do tegorocznej edycji programu „Dobry start”. To 300 zł na wyprawkę szkolną dla każdego uczącego się dziecka. – "W tym roku wnioski złożymy wyłącznie online. W tym celu możemy skorzystać z bankowości elektronicznej, portalu Empatia lub PUE ZUS. To naprawdę proste" – zapewniła minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

Uczniowie dopiero co pożegnali rok szkolny, odebrali świadectwa i cieszą się długo wyczekiwanymi wakacjami. Rodzice powoli zaczynają jednak myśleć o wrześniu i związanymi z nim wydatkami. Nowy plecak, piórnik, strój na zajęcia wychowania fizycznego, buty sportowe – to spore obciążenie dla domowego budżetu.

– Program „Dobry start” powstał po to, by odciążyć rodziny w tym czasie, by wyrównywać szanse edukacyjne dzieci, niezależnie od miejsca urodzenia. Co ważne, od samego początku świadczenie przysługiwało bez kryterium dochodowego. To inwestycja w przyszłość kolejnego pokolenia – wskazuje minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

O „Dobry start” zawnioskujesz tylko online

Rok 2021 przyniósł zmiany w programie „Dobry start” – teraz wnioski o świadczenie można składać tylko w formie elektronicznej, a obsługą całego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

– Doświadczenie ostatnich lat pokazuje, że Polacy coraz chętniej korzystają z elektronicznej drogi wnioskowania o świadczenia i świetnie sobie z tym radzą. W 2018 r. procent wniosków o świadczenie „Dobry start” złożonych online wyniósł 48 proc., w 2020 r. – już 72 proc. – wskazuje minister Marlena Maląg.

Ważne terminy!

Od 1 lipca br. wniosek online, tak jak w poprzednich latach, można złożyć:

  • przez bankowość elektroniczną,
  • portal Emp@tia,
  • PUE ZUS

Wnioski w ramach programu „Dobry start” można składać do 30 listopada br.

Złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Gdy wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach (we wrześniu, październiku lub listopadzie), to środki trafią do rodziny w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku.

Dla kogo świadczenie „Dobry start”?

„Dobry start” to 300 zł na każde uczące się w szkole dziecko w wieku od 7 do 20 roku życia, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami – do 24 roku życia. W 2020 r. wsparciem z programu „Dobry Start” objętych było 4,4 mln uczniów. Na świadczenia w ramach programu od początku jego funkcjonowania przeznaczono już 4,1 mld zł, ok. 1,4 mld zł rocznie.

Wsparcie dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny

Kogo dotyczy wsparcie i jakie wsparcie mogę otrzymać?

Możesz raz w roku otrzymać 300 zł na wyprawkę szkolną dziecka, bez względu na dochód rodziny, jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem ucznia:

  • w wieku do 20 lat,
  • w wieku do 24 lat (w przypadku ucznia z niepełnosprawnością).

Pieniądze otrzymasz na rachunek bankowy, który wskażesz we wniosku.

Świadczenie z programu „Dobry start” jest zwolnione z opodatkowania. Nie podlega też egzekucji, więc komornik nie może zająć tych środków.

Kto może złożyć wniosek o świadczenie w ramach programu „Dobry start”?

  • rodzic,
  •  
    • jeśli dziecko nie mieszka z obojgiem rodziców – wniosek składa ten rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem,
    • jeśli dzieckiem opiekuje się równocześnie oboje rodziców, to świadczenie otrzyma ten, kto pierwszy złoży wniosek,
    • gdy drugi rodzic złoży wniosek o świadczenie po innym rodzicu, to ZUS ustali, kto sprawuje opiekę na dzieckiem,
  • opiekun faktyczny dziecka, czyli osoba, która opiekuje się dzieckiem i złożyła do sądu wniosek o jego adopcję,
  • opiekun prawny dziecka – osoba, której sąd powierzył opiekę nad dzieckiem,
  • osoba ucząca się, czyli pełnoletni uczeń, który nie jest na utrzymaniu rodziców, ponieważ rodzice nie żyją lub ma ustalone alimenty od nich.

Świadczenie „Dobry start” przysługuje również na dzieci w pieczy zastępczej oraz osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą. W tych przypadkach wniosek o świadczenie „Dobry start” może złożyć:

  • rodzina zastępcza,
  • osoba prowadząca rodzinny dom dziecka,
  • dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej,
  • dyrektor regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej.

Co zrobić, aby otrzymać wsparcie?

Aby otrzymać wsparcie, złóż elektronicznie wniosek.

Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 r.

Po 30 listopada będziesz mógł złożyć wniosek o świadczenie z programu Dobry Start - za pośrednictwem portalu PUE ZUS - tylko w sytuacji, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada.

Na wniosku – oprócz innych danych – musisz podać:

  • numer rachunku bankowego, na który chcesz dostać wypłatę świadczenia,
  • adres mailowy i numer telefonu, czyli dane które będą potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku i ewentualnie do założenia Twojego profilu na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Jeżeli nie masz rachunku bankowego – musisz go założyć. Możesz skorzystać z opcji założenia bezpłatnego podstawowego rachunku płatniczego.

Więcej informacji o podstawowym rachunku płatniczym - ulotka, plik pdf 4,4mb.

Jeśli nie masz adresu mailowego, musisz założyć sobie konto mailowe. Możesz to zrobić za darmo w wybranym przez Ciebie portalu lub serwisie internetowym.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek możesz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną.

Jeśli jesteś rodzicem, możesz złożyć wniosek za pośrednictwem:

  • portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • portalu Emp@tia,
  • bankowości elektronicznej . Możliwość taką daje: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pocztowy, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A., BNP, Credit Agricole Bank Polska S.A., Getin Noble Bank, ING, Kasa Stefczyka, mBank, Nest Bank, Pekao S.A., PKO Bank Polski, SGB, SKOK Śląsk

Jeżeli jesteś:

  • osobą sprawującą pieczę nad dzieckiem,
  • opiekunem prawnym,
  • opiekunem faktycznym,
  • osobą uczącą się – usamodzielnianą,
  • dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej lub opiekuńczo-terapeutycznej

- to wniosek możesz złożyć tylko za pomocą portalu PUE ZUS.

Jeśli będziesz składać wniosek za pośrednictwem portalu PUE ZUS, musisz mieć profil na tym portalu. Jeśli jeszcze go nie masz, musisz go założyć. Profil na portalu PUE ZUS możesz założyć samodzielnie przez internet lub z pomocą pracowników ZUS.

Więcej informacji o tym jak założyć profil na PUE ZUS - ulotka, plik pdf 11mb.

Jeśli będziesz składać wniosek za pośrednictwem portalu PUE ZUS, system poprowadzi Cię przez cały proces krok po kroku. Możesz też skorzystać z przygotowanych przez nas instrukcji jak złożyć wniosek przez portal PUE ZUS:

lub obejrzeć film instruktażowy:

Jeśli złożysz wniosek za pomocą bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia, to ZUS sprawdzi, czy masz profil na portalu PUE ZUS. Jeśli nie – założy Ci taki profil. Potwierdzenie rejestracji profilu otrzymasz na adres e-mail, który podasz we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS.

Profil na PUE ZUS Zakład założy Ci, abyś miał dostęp do informacji o swoim wniosku i świadczeniu oraz aby mógł kontaktować się z Tobą w sprawie świadczenia dobry start.

Jak otrzymam potwierdzenie złożenia wniosku?

Jeśli złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną albo portal Emp@tia, to urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku. Wiadomość wyślemy z adresu noreply@zus.pl.  

Jeśli złożyłeś wniosek przez portal PUE ZUS, to potwierdzenie jego wysłania, czyli urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), możesz sprawdzić na swoim profilu, na liście dokumentów wysłanych.

Gdzie znajdę informacje o złożonym wniosku i jak mogę go poprawić?

Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na portalu PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje o świadczeniu). Również wtedy, gdy złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.

Zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i przejdź do zakładki [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków]. 

Na portalu PUE ZUS znajdzie się cała korespondencja z ZUS w sprawie Twojego wniosku o świadczenie 300+ (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).

Jeśli złożyłeś wniosek przez PUE ZUS i chcesz:

  • skorygować wniosek – złóż przez PUE ZUS nowy wniosek o świadczenie Dobry Start, z prawidłowymi danymi,
  • dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – skorzystaj z funkcji na portalu PUE ZUS:
  • [Doślij załącznik] – na liście dokumentów wysłanych
  • bądź [Uzupełnij wniosek] – w zakładce [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków].

Jeśli złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną i chcesz:

  • skorygować wniosek – złóż nowy wnioseko świadczenie dobry start z prawidłowymi danymi – przez PUE ZUS bądź bankowość elektroniczną
  • dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i skorzystaj z funkcji [Uzupełnij wniosek], która dostępna jest na portalu w zakładce [Dobry start] – [Szczegóły Twoich wniosków].

Jeśli złożyłeś wniosek przez portal Emp@tia i chcesz:

  • skorygować wniosek – złóż nowy wnioseko świadczenie dobry start z prawidłowymi danymi – przez PUE ZUS bądź portal Emp@tia,
  • dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i skorzystaj z funkcji [Uzupełnij wniosek] – w zakładce [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków].

Instrukcje:

Kiedy otrzymam wsparcie?

Jeśli złożysz wniosek do końca sierpnia, pieniądze otrzymasz najpóźniej 30 września 2021 r. Jeśli wniosek złożysz później, świadczenie ZUS wypłaci w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami.

Jak otrzymam informację o przyznaniu świadczenia?

Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS. Również wtedy, gdy złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.

Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną w Twojej sprawie. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS. Od decyzji ZUS przysługuje odwołanie do Prezesa ZUS, a następnie skarga do sądu administracyjnego.

Materiały wideo:

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz.U. z 2021 r., poz. 1092).

Potrzebujesz porady prawnej?

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO: