Od 1 lipca można składać wnioski o świadczenie 300+ z programu Dobry Start

Rodzicu, możesz złożyć wniosek o Dobry start

Chociaż do powrotu uczniów do szkół pozostały dokładnie dwa miesiące, rodzice już od dzisiaj mogą składać wnioski o 300 zł na wyprawkę szkolną w ramach programu „Dobry start”. – "Im wcześniej złożony wniosek, tym szybciej pieniądze trafią na konto i pozwolą pokryć wydatki związane z rozpoczęciem roku szkolnego. Nie warto zwlekać" – zachęca minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

„Dobry start” to program, który pomaga odciążyć domowe budżety rodzin z dziećmi w wieku szkolnym w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego. To jednorazowe świadczenie w wysokości 300 zł, które przysługuje na każdego ucznia do ukończenia 20. roku życia, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami – do ukończenia 24. roku życia.

 – "Dzisiaj, 1 lipca, rozpoczął się nabór wniosków do tegorocznej edycji programu „Dobry start”, który jest z nami już od 2018 r. i cieszy się ogromnym zainteresowaniem rodziców i opiekunów. Wnioski bardzo sprawnie złożymy online i gorąco zachęcam, by zrobić to jak najszybciej. Dzięki temu pieniądze trafią na konta jeszcze przed 1 września" – mówiła minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.

Porady prawne

Program Dobry Start – wsparcie dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny

Wnioski o świadczenie 300+ na rok szkolny 2022/2023 można wysyłać tylko elektronicznie. Świadczenia trafiają do rodziców wyłącznie na konta bankowe.  

Świadczenie z programu Dobry Start, tzw. 300+, przysługuje raz w roku, bez względu na dochód rodziny. Można je otrzymać na dziecko, które uczy się w szkole i jest w wieku do 20 lat lub do 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami.

Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2022 r. tylko drogą elektroniczną – za pośrednictwem PUE ZUS, portalu Emp@tia oraz bankowości elektronicznej.

Na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS) jest specjalny kreator, który pomoże rodzicom wypełnić wnioski i uniknąć błędów przy ich składaniu. Kreator ten dostępny jest również w ukraińskiej wersji językowej. Wsparciem służą też pracownicy w placówkach ZUS, którzy pomogą w założeniu profilu na PUE i poprawnym wypełnieniu wniosku.

Świadczenie 300 + trafia do rodziców na wskazany we wniosku numer rachunku bankowego. Rodzice, którzy złożą wniosek do 31 sierpnia, otrzymają pieniądze do końca września. Ci, którzy wyślą go później – w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wszystkich dokumentów. Decyzje oraz zawiadomienia dotyczące świadczeń 300+ ZUS przekazuje w formie elektronicznej.

Świadczenie 300+ z programu Dobry Strat to jednorazowe wsparcie dla rodziców na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych dla dzieci. Od lipca 2021 r. przyznaje i wypłaca je Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Kogo dotyczy wsparcie i jakie wsparcie mogę otrzymać?

Możesz raz w roku otrzymać 300 zł na wyprawkę szkolną dziecka, bez względu na dochód rodziny, jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem ucznia:

  • w wieku do 20 lat,
  • w wieku do 24 lat – w przypadku ucznia z niepełnosprawnością.

Pieniądze otrzymasz na rachunek bankowy, który wskażesz we wniosku.

Świadczenie z programu Dobry Start jest zwolnione z opodatkowania. Nie podlega też egzekucji, więc komornik nie może zająć tych środków.

Kto może złożyć wniosek o świadczenie w ramach programu Dobry Start?

  • rodzic
    • jeśli dzieckiem opiekuje się równocześnie oboje rodziców, z wnioskiem o świadczenie powinien wystąpić jeden z nich. Jeśli oboje złożą wniosek, świadczenie otrzyma ten, który zrobił to jako pierwszy,
    • jeśli dziecko nie mieszka z obojgiem rodziców – wniosek składa ten rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem. Jeśli drugi rodzic również złoży wniosek, ZUS ustali, kto sprawuje faktyczną opiekę nad dzieckiem i temu rodzicowi wypłaci świadczenie.
    • jeśli dziecko – zgodnie z orzeczeniem sądu – jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców, każdy z nich może złożyć wniosek i otrzymać świadczenie dobry start w wysokości 150 zł.
  • opiekun faktyczny dziecka, czyli osoba, która opiekuje się dzieckiem i złożyła do sądu wniosek o jego adopcję,
  • opiekun prawny dziecka – osoba, której sąd powierzył opiekę nad dzieckiem,
  • osoba ucząca się, czyli pełnoletni uczeń, który nie jest na utrzymaniu rodziców, ponieważ rodzice nie żyją lub ma ustalone alimenty od nich,
  • osoba usamodzielniana, czyli osoba, która opuszcza rodzinę zastępczą, rodzinny dom dziecka, placówkę opiekuńczo-wychowawczą lub regionalną placówkę opiekuńczo-terapeutyczną.

Świadczenie Dobry Start przysługuje również na dzieci w pieczy zastępczej oraz osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą. W tych przypadkach wniosek o świadczenie Dobry Start może złożyć:

  • rodzina zastępcza,
  • osoba prowadząca rodzinny dom dziecka,
  • dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej,
  • dyrektor regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej.

Co zrobić, aby otrzymać wsparcie?

Aby otrzymać wsparcie, złóż elektronicznie wniosek.

Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2022 r.

Po 30 listopada będziesz mógł złożyć wniosek o świadczenie z programu Dobry Start - za pośrednictwem portalu PUE ZUS - tylko w sytuacji, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada.

Na wniosku – oprócz innych danych – musisz podać:

  • numer rachunku bankowego, na który chcesz dostać wypłatę świadczenia,
  • adres mailowy i numer telefonu, które będą potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku i ewentualnie do założenia Twojego profilu na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Jeśli nie masz rachunku bankowego, musisz go założyć. Możesz skorzystać z opcji założenia bezpłatnego podstawowego rachunku płatniczego.

Więcej informacji o podstawowym rachunku płatniczym - ulotka, plik pdf 4,4mb.

Jeśli nie masz adresu mailowego, musisz założyć sobie konto mailowe. Możesz to zrobić za darmo w wybranym przez Ciebie portalu lub serwisie internetowym.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek możesz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną. Wnioski o świadczenie w ramach programu „Dobry start” przyjmowane są wyłącznie online. Do dyspozycji rodziców i opiekunów są 3 kanały elektroniczne:

  • Portal Emp@tia Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej
  • Platforma Usług Elektronicznych ZUS
  • Bankowość elektroniczna.

Nie będą nam potrzebne żadne dodatkowe zaświadczenia np. o dochodach – Dobry start przysługuje bez względu na wysokość zarobków.

Jeśli jesteś rodzicem, możesz złożyć wniosek za pośrednictwem:

Alior Bank S.A., Bank PKO BP, Bank Pocztowy S.A., BPS S.A., Santander, BNP Paribas S.A, Credit Agricole Bank Polska S.A., Getin Noble Bank S.A., ING Bank Śląski S.A., mBank S.A., Millennium S.A., Nest Bank S.A., PEKAO SA, SGB-Bank S.A., SKOK Energia, SKOK im. Powstańców Śląskich, SKOK Ziemi Rybnickiej, SKOK Unii Lubelskiej, SKOK Progres, SKOK Śląsk, SKOK Wisła, SKOK Chmielewskiego, SKOK Stefczyka, Krakowska SKOK, SKOK Szopienice, SKOK Świdnik, SKOK Centrum, SKOK Kwiatkowskiego, Regionalna SKOK im. Św. Brata Alberta.

Jeśli jesteś:

  • osobą sprawującą pieczę nad dzieckiem,
  • opiekunem prawnym,
  • opiekunem faktycznym,
  • osobą uczącą się – usamodzielnianą
  • dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej lub opiekuńczo-terapeutycznej,

to wniosek możesz złożyć tylko za pomocą portalu PUE ZUS.

Od 1 lipca za pośrednictwem bankowości elektronicznej i portalu Empatia wnioski mogą składać również rodzice dzieci, które są cudzoziemcami. Warunkiem jest, aby  zarówno rodzic, jak i dziecko mieli numery PESEL.

Jeśli będziesz składać wniosek za pośrednictwem portalu PUE ZUS, musisz mieć profil na tym portalu. Jeśli jeszcze go nie masz, musisz go założyć. Profil na portalu PUE ZUS możesz założyć samodzielnie przez internet lub z pomocą pracowników ZUS.

Jeżeli będziesz składać wniosek za pośrednictwem portalu PUE ZUS, system poprowadzi Cię przez cały proces krok po kroku. Możesz też skorzystać z przygotowanych przez nas instrukcji, jak złożyć wniosek przez portal PUE ZUS:

Jeśli złożysz wniosek za pomocą bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia, to ZUS sprawdzi, czy masz profil na portalu PUE ZUS. Jeśli nie – ZUS założy Ci taki profil. Potwierdzenie rejestracji profilu otrzymasz na adres e-mail, który podasz we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS. Hasło otrzymasz od nadawcy o nazwie ZUS.

Profil na PUE ZUS założy Ci, abyś miał dostęp do informacji o swoim wniosku i świadczeniu oraz aby ZUS mógł kontaktować się z Tobą w sprawie świadczenia Dobry Start.

Jak otrzymam potwierdzenie złożenia wniosku

Jeśli złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną albo portal Emp@tia, to urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku. Wiadomość ZUS wyśle z adresu noreply@zus.pl.  

Jeśli złożyłeś wniosek przez portal PUE ZUS, to potwierdzenie jego wysłania, czyli urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), możesz sprawdzić na swoim profilu, na liście dokumentów wysłanych.

Gdzie znajdę informacje o złożonym wniosku i jak mogę go poprawić?

Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na portalu PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje o świadczeniu). Również wtedy, gdy złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.

Zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i przejdź do zakładki [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków]. 

Na portalu PUE ZUS znajdzie się cała korespondencja z ZUS w sprawie Twojego wniosku o świadczenie 300+ (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).

Jeśli złożyłeś wniosek przez PUE ZUS i chcesz:

  • skorygować wniosek – złóż przez PUE ZUS nowy wniosek o świadczenie Dobry Start, z prawidłowymi danymi,
  • dołączyć załącznik do wysłanego wniosku  – skorzystaj z funkcji na portalu PUE ZUS:
  •  
    • [Doślij załącznik] – na liście dokumentów wysłanych
    • bądź [Uzupełnij wniosek] – w zakładce [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków].

Jeśli złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną i chcesz:

  • skorygować wniosek – złóż nowy wnioseko świadczenie dobry start z prawidłowymi danymi – przez PUE ZUS bądź bankowość elektroniczną;
  • dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i skorzystaj z funkcji [Uzupełnij wniosek], która dostępna jest na portalu w zakładce [Dobry start] – [Szczegóły Twoich wniosków].

Jeśli złożyłeś wniosek przez portal Emp@tia i chcesz:

  • skorygować wniosek – złóż nowy wnioseko świadczenie dobry start z prawidłowymi danymi – przez PUE ZUS bądź portal Emp@tia,
  • dołączyć załącznik do wysłanego wniosku  – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS i skorzystaj z funkcji [Uzupełnij wniosek] – w zakładce [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków].

Instrukcje:

Kiedy otrzymam wsparcie?

Jeżeli złożysz wniosek do końca sierpnia, pieniądze otrzymasz najpóźniej 30 września 2022 r. Jeśli wniosek złożysz później, świadczenie ZUS wypłaci w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami.

Jak otrzymam informację o przyznaniu świadczenia?

Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS. Również wtedy, gdy złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.

Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną w Twojej sprawie. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS. Od decyzji ZUS przysługuje odwołanie do Prezesa ZUS, a następnie skarga do sądu administracyjnego.

Gdzie otrzymam pomoc

  • w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl,
  • we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS.

Podstawa prawna:

  • § 13. ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”.

 

Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


Porady prawne