Pytanie dotyczy zbycia prawa wieczystego użytkowania zabudowanego gruntu wraz z oddzielnym prawem własności (...)

Pytanie dotyczy zbycia prawa wieczystego użytkowania zabudowanego gruntu wraz z oddzielnym prawem własności do budynków i budowli usytuowanych na tym gruncie i trwale z tym gruntem związanych.


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.z 2005.8.60 ze zm.), w związku z wnioskiem Gminy sprawie interpretacji z zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności budynków i budowli stanowiącego odrębny przedmiot własności podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że usytuowane na tym gruncie budynki podlegają zwolnieniu, ponieważ spełniają definicję towaru używanego postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Porady prawne


Uzasadnienie


W dniu 18 lipca 2006r. wpłynął Naczelnika Urzędu Skarbowego pisemny wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług( Dz.U. Nr 54 poz 535 ze zm), w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności budynków i budowli stanowiącego odrębną własność. Uzupełnienie do wniosku z dnia 31.07.2006r. data wpływu 03.08.2006r.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Gmina przeznaczyła do zbycia prawo wieczystego użytkowania zabudowanego gruntu wraz z oddzielnym prawem własności do budynków i budowli usytuowanych na tym gruncie i trwale z tym gruntem związanych. Dodatkowo oszacowana przez rzeczoznawcę wartość budynków i budowli stanowiących zabudowę tego gruntu, z uwagi na znaczny stan dewastacji, została określona na 0 złotych. Zdaniem Podatnika ? Gminy? ponieważ przedmiotem transakcji jest prawo użytkowania wieczystego przysługującego Gminie Miasta Gostynina wraz z prawem własności budynków i budowli stanowiących odrębną od gruntu przedmiot własności, których okresu użytkowania przekracza 5 lat, więc sprzedaż tych nieruchomości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Uzasadniając swoje stanowisko Podatnik stwierdza, że budynki stanowiące przedmiot transakcji spełniają definicję towaru używanego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w związku z czym podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług, a także w myśl art. 29 ust. 5 i § 8 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. nr 97, poz. 970) ze zwolnienia tego korzystać będzie również sprzedaż gruntu na którym znajdują się używane budynki i budowle.

Naczelnik Urzędu Skarbowego mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny postanawia uznać stanowisko Podatnik za prawidłowe.

Na podstawie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz danych dostępnych w tut Urzędzie Skarbowym ustalono.W myśl art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art.120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przy czym zgodnie z art. 29 ust. 5 cyt. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Stąd też grunt zawsze będzie opodatkowany według stawki właściwej dla budynków, budowli lub ich części trwale z nim związanych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy z 11.03.2004 r. zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych (z zastrzeżeniem pkt 10), pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie to dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 wymieniono jako jedno ze zwolnień od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę. Oznacza to, iż opodatkowaniu podlegają także grunty, które potencjalnie będą traktowane jako budowlane w planie miejscowego zagospodarowania przestrzennego gminy. Dlatego też decydujące znaczenie ma kwalifikacja przedmiotowych gruntów.

Wskazać należy, iż na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę. Stąd też należy posłużyć się wykładnią gramatyczną, posługując się posiłkowo definicjami z innych gałęzi prawa. Poprzez wyrażenie 'grunt przeznaczony pod zabudowę' rozumieć należy zarówno te grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, w stosunku do których właściciel w sposób dający się udowodnić uzewnętrznił zamiar ich przeznaczenia pod zabudowę. Kwalifikacja gruntów nie leży w kompetencji organów podatkowych, lecz właściciela gruntów.

Reasumując w świetle cyt. przepisów należy stwierdzić, iż od 1.05.2004 r. sprzedaż gruntu stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sposób opodatkowania dostawy gruntu zróżnicowany jest w zależności od rodzaju gruntu oraz rodzaju budynku, na którym jest posadowiony. Ze zwolnienia z podatku - zgodnie z art. 43 - korzysta dostawa:
1. terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę,
2. gruntu, na którym jest posadowiony budynek używany korzystający ze zwolnienia; budynki i budowle i ich części podlegają zwolnieniu, jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów minęło 5 lat, zwolnieniu podlega również grunt, ponieważ zgodnie z cyt. art. 29 ust. 5 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, czyli cała wartość transakcji objęta zostanie zwolnieniem od podatku.

Ponadto, skoro od 1.05.2004 r. grunty uznaje się za towary w rozumieniu art. 2 pkt.6 cyt. ustawy z 11.03.2004 r., zatem sprzedaż gruntów jest sprzedażą towarów, czyli odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu, z tym, że stosownie do cyt. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlega zatem sprzedaż nieruchomości gruntowych - zabudowanych i niezabudowanych (w przypadku niezabudowanych jedynie terenów budowlanych lub przeznaczonych pod zabudowę). W przypadku sprzedaży pozostałych gruntów niezabudowanych będących np. gruntami rolnymi, czyli leśnymi, nie przeznaczonych w planach pod zabudowę - czynności te podlegają zwolnieniu.

Zbycie natomiast prawa wieczystego użytkowania zostało zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 97 poz. 970):1. § 8 ust. 1 pkt 12 stanowi, iż zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką w wysokości 0 %.

W myśl cyt. art. 29 ust. 5 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że jeżeli dostawa budynku objęta jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług jako dostawa towaru używanego, to również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowiony jest tenże budynek korzysta ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 14b § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsze interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Niniejsza interpretacja ? zgodnie z art. 14b § 2 w/w. ustawy ? jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego.
Zgodnie z art. 1 ust 1 pkt. 1 lit. a oraz art. 9 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej( tj z 2004 r Nr 253,poz. 2532) zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej wg stawki 5 zł od zażalenia, 50 gr od załącznika do zażalenia


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika