Podatnik wnosi o określenie miejsca świadczenia usług rachunkowo-księgowych na rzecz podmiotów zagranicznych, (...)

Podatnik wnosi o określenie miejsca świadczenia usług rachunkowo-księgowych na rzecz podmiotów zagranicznych, mających siedziby w innych niż Polska krajach Wspólnoty.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 14.03.2007r. (wpływ do tut. urzędu w dniu 14.03.2007r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

POSTANAWIA

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 14.03.2007r. w zakresie pytania dot. miejsca świadczenia usług rachunkowo-księgowych na rzecz podmiotów zagranicznych, mających siedziby w innych niż Polska krajach Wspólnoty, za prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Podatnika jest świadczenie usług rachunkowo-księgowych. Powyższe usługi świadczone są m.in. na rzecz podmiotów zagranicznych, mających siedziby w innych niż Polska krajach Wspólnoty. Podmioty te zarejestrowane są w kraju swojej siedziby jako podatnicy podatku od wartości dodanej, a także w Polsce jako podatnicy podatku od towarów i usług. W/w podmioty nie posiadają w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności.

Podatnik wnosi o określenie miejsca świadczenia usług rachunkowo-księgowych na rzecz podmiotów zagranicznych, mających siedziby w innych niż Polska krajach Wspólnoty.

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca uznaje, iż w przypadku gdy podmiot zagraniczny nie posiada w Polsce siedziby ani miejsca prowadzenia działalności, miejscem opodatkowania przedmiotowych usług jest kraj, w którym nabywca usługi posiada siedzibę albo stałe miejsce prowadzenia działalności, nawet w przypadku gdy cyt. ?podaje on dla powyższej usługi polski numer VAT?.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 1 w/w ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże, w myśl art. 27 ust. 3 ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz: 1) osób fizycznych, osób prawnych, oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług rachunkowo ? księgowych.

W świetle w/w przepisów miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest terytorium państwa należącego do Wspólnoty, gdzie nabywca usług rachunkowo-księgowych posiada siedzibę, w związku z czym usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika