Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego otrzymane wpływy abonamentowe nie należy traktować (...)

Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego otrzymane wpływy abonamentowe nie należy traktować jako dotacji pozabudżetowych na pokrycie kosztów inwestycji a w konsekwencji zaliczyć otrzymane dotacje do przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 w związku z art.14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ? tekst jednolity) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 07.01.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu Skarbowego 07.01.2005r.)

Postanawia

Porady prawne

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka XXX S.A. zawiązana jest w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów I,II, TV YYY oraz regionalnych programów telewizyjnych. Zgodnie z art.31 ustawy z dnia 29 grudnia 1992r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34 z późn. zm.) przychodami Spółki są m.in. wpływy z tytułu: opłat abonamentowych, odsetek za zwłokę w ich uiszczaniu oraz kar za używanie nie zarejestrowanych odbiorników telewizyjnych.Zdaniem Spółki w przypadku opłat abonamentowych nie występuje bezpośredni związek między dotacją (wynagrodzeniem) a świadczeniem usług przez XXX. Opłaty abonamentowe nie stanowią części wynagrodzenia za świadczone przez Spółkę usługi lecz dopłatę przeznaczoną na pokrycie kosztów ponoszonych przez XXX w związku z realizacją zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych.

W związku z powyższym Spółka pyta:

Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego otrzymane wpływy abonamentowe nie należy traktować jako dotacji pozabudżetowych na pokrycie kosztów inwestycji a w konsekwencji zaliczyć otrzymane dotacje do przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych...

Naczelnik Drugiego MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje co następuje:

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29.09.2004r. K 2/03 OTK-A2004/8/83 stanowi, iż art. 6 ust. 2 pkt. 6 ustawy o radiofonii i telewizji w zakresie w jakim ustanawia kompetencję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do określania opłat abonamentowych, jest niezgodny z art. 217 oraz jest zgodny z art. 213 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.Natomiast art. 48 ust. 3 w/w ustawy, który stanowi m.in., iż Krajowa Rada określa, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty abonamentowej za używanie odbiornika radiofonicznego oraz opłaty abonamentowej za używanie odbiornika telewizyjnego (?) jest niezgodny z art. 92 ust. 1 i art. 217 oraz jest zgodny z art. 213 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.

Z kolei art. 217 Konstytucji RP stanowi, iż: nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. W chwili obecnej w zakresie ustalania opłat abonamentowych obowiązuje rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 27.06.1996r. (Dz.U. z 1996r. Nr 82, poz. 383 w sprawie opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.

Zdaniem Naczelnika Drugiego MUS powyższy wyrok nie wpływa na kwalifikację podatkową wpływów z tytułu opłat abonamentowych.

Zgodnie bowiem z art. 31 w/w ustawy o KRRiT przychodami Spółek o których mowa w art. 26 ust. 2 i 3 tj. m.in. XXX S.A. są wpływy pochodzące z opłat abonamentowych, odsetek za zwłokę w ich uiszczaniu oraz kar za używanie niezarejestrowanych odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, z zastrzeżeniem przepisu art. 50 ust. 1.

Natomiast pojęcie przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu jest określone w art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z ust. 1 pkt. 1 wspomnianego przepisu przychodami takimi są otrzymane pieniądze. W związku z powyższym kwoty z tytułu opłat abonamentowych przekazywane przez KRRiTV spółkom publicznej radiofonii i telewizji są przychodem tych spółek w dacie otrzymania.

Dodać przy tym należy, że z istoty opłat abonamentowych wynika, iż są one wnoszone z tytułu samego faktu posiadania odbiornika, nie zaś z korzystania z programów, których emitentami są spółki publicznej radiofonii i telewizji, tj. z tytułu świadczenia usług przez te spółki co wynika z art. 48 ustawy o radiofonii i telewizji. Nie stanowią one zatem wynagrodzenia za świadczone przez Spółkę usługi, gdyż zgodnie z art. 48 ust. 1 w/w ustawy opłaty abonamentowe pobiera się za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych.

Jeżeli chodzi o traktowanie opłat abonamentowych jako dotacji pozabudżetowych czy też dopłat przeznaczonych na pokrycie kosztów ponoszonych przez XXX S.A. w związku z realizacją zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych należy zauważyć, iż stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art.16a ? 16m.

W związku z powyższym, w sytuacji otrzymania przez spółki publicznej radiofonii i telewizji (XXX S.A.), na wyżej wymienione cele, subwencji od KRRiTV, także pochodzącej z tytułu wpływów abonamentowych, kwota subwencji podlega zwolnieniu od podatku dochodowego z mocy samego prawa.

Należy w tym przypadku jednak pamiętać o wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy ograniczeniach w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych w omawiany sposób.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS postanowił jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika