opodatkowanie właściwą stawką usługi budowlano - instalacyjnej wraz materiałem wykonywanej w budownictwie (...)

opodatkowanie właściwą stawką usługi budowlano - instalacyjnej wraz materiałem wykonywanej w budownictwie mieszkaniowym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2007r. (data wpływu 4 lipca 2007r.), uzupełnionym dnia 11 września 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką świadczonych usług budowlano - instalacyjnych, wraz ze zużytym materiałem, w budynkach mieszkalnych - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 września 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką świadczonych usług budowlano - instalacyjnych, wraz ze zużytym materiałem, w budynkach mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.Wnioskodawca zawarł umowę z przedsiębiorstwem budowlanym wykonującym roboty, dla spółdzielni mieszkaniowej, w budynkach mieszkalnych i osiedlu mieszkaniowym. Roboty polegają na montażu i uruchomieniu systemu kontroli dostępu oraz systemu monitoringu w parkingo - garażach stanowiących integralną część obiektów budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 112.

Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego w XXX usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45.34 ? roboty budowlane, instalacyjne, pozostałe.Podatnik nadmienia iż umowa przewiduje wykonanie usługi montażu i zakup materiałów, które to stanowią 80% umowy. Zawarta umowa nie przewiduje odrębnego fakturowania świadczonych usług a odrębnego dostawy towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Jaką należy stosować stawkę podatku VAT dla montażu a jaką dla materiałów...

Stanowisko Wnioskodawcy:
Dla usługi montażu i uruchomienia systemu kontroli należałoby zastosować stawkę podatku 7%, natomiast dla zużytych materiałów 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Ustawodawca przez towary rozumie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty ? art. 2 pkt 6 ustawy. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 i 3 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz ust. 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przepisy te zamieszczone zostały w rozdziale 2 działu XIII ustawy o VAT zatytułowanym ?Przepisy przejściowe i końcowe' i zapewne z tego względu, biorąc pod uwagę jego charakter, jako regulacji przejściowej o ograniczonym czasowo zastosowaniu, nie został wymieniony w zastrzeżeniu do art. 41 ustawy o VAT. Nie ulega jednak wątpliwości, iż podobnie jak inne wskazane tam przepisy, stanowi on odstępstwo od ustanowionej w tymże art. 41 zasady stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając powyższe na uwadze dla rozstrzygnięcia jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, istotne jest ustalenie, czy w danym przypadku mamy do czynienia z dostawą materiałów budowlanych - opodatkowanych 22% stawką podatku od towarów i usług, czy też usługą budowlano-montażową lub remontową w budynku mieszkalnym - opodatkowaną 7% stawką tego podatku. O tym, czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonywaniem usług i dostawą towaru, decyduje rodzaj czynności i etap, na jakim ta czynność jest wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja statystyczna. Pamiętać należy, że każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określania przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego opodatkowania.

Zarówno towary, jak i usługi, identyfikowane są w oparciu o przepisy o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy).

Natomiast w myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy, identyfikacja obiektów budownictwa dokonywana jest w oparciu o Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych (PKOB).
W świetle przedstawionego stanu prawnego oraz faktycznego, umowa zawarta pomiędzy Podatnikiem a Zleceniodawcą przewiduje całościową wycenę usługi budowlano-montażowej (jak zaznaczył Wnioskodawca sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 45.34 ? roboty budowlane instalacyjne, pozostałe). Usługa ta jest wykonywana w parkingo ? garażach które są integralną częścią obiektów budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 112. Zatem brak jest podstaw do opodatkowania odrębnymi stawkami poszczególnych elementów składających się na wykonanie powyższej usługi, w tym materiału zużytego do jej wykonania. Do opodatkowania takiej usługi ma zastosowanie 7% stawka podatku na podstawie cyt. przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Istotne jest jednak, aby wykonywana przez Podatnika czynność w istocie była usługą. Tylko w przypadku, gdyby umowa przewidywała odrębnie wycenę dostawy poszczególnych towarów do montażu i odrębnie wycenę usługi robocizny, to w wystawionej fakturze VAT należałoby również odrębnie wykazać zużyte oraz zainstalowane materiały i opodatkować je 22% stawką podatku od towarów i usług oraz odrębnie wykazać usługę robocizny i, przy spełnieniu warunków określonych w ustawie, opodatkować ją 7% stawką podatku na podstawie cyt. przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Należy ponadto zauważyć, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w XXX .

Dyrektor tut. izby zaznacza, że organ podatkowy nie dokonuje oceny załączonych do akt sprawy dokumentów (operatów szacunkowych czy opinii biegłego) a interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dokonuje wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja Podatkowa. Zatem przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę (bez dokonania analizy i oceny załączonych do wniosku dokumentów) oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika