Czy komisantowi służy prawo do bezpośredniego zwrotu nadpłaty podatku akcyzowego ?

Czy komisantowi służy prawo do bezpośredniego zwrotu nadpłaty podatku akcyzowego ?

Na podstawie art. 216 i art. 219 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5 stycznia 2007 r. (data wpływu do UC ? 09-01-2007 r.), uzupełnionego pismem z dnia 31 stycznia 2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Gorzowie Wlkp.

Postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

W dniu 9 stycznia 2007 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Gorzowie Wlkp. wpłynął wniosek z 5 stycznia 2007 r. w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z 24 stycznia 2007 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Gorzowie Wlkp. wezwał Podatnika w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia braków formalnych o konkretyzację swojego żądania, a więc czy Podatnik wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie w myśl art. 14a Ordynacji podatkowej lub tylko o pisemne zapytanie, jak również o oświadczenie czy w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądami administracyjnymi zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.

W dniu 5 lutego 2007 r. wpłynęło pismo uzupełniające wniosek o wymagane oświadczenie i skonkretyzowanie swojego stanowiska o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku i pisma uzupełniającego wynika stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo posiada status zarejestrowanego podatnika podatku akcyzowego i prowadzi działalność związaną między innymi z wewnątrzwspólnotowym nabyciem i sprzedażą samochodów osobowych nie zarejestrowanych na terenie kraju (w tym również samochodów osobowych nie zarejestrowanych w kraju, a nabytych wewnątrzwspólnotowo przez komitentów i przekazanych w ramach umowy komisu Podatnikowi (komisantowi). W związku z powyższym podatnik zamierza przy rozliczaniu podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju odliczać od kwoty podatku akcyzowego do zapłaty kwot podatku zapłaconego przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym przez komitenta (po przekazaniu komisantowi dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego od wewnątrzwspólnotowego nabycia). Podatnik stoi na stanowisku, iż w przypadku gdy kwota podatku akcyzowego zapłacona z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego jest wyższa od podatku akcyzowego zapłaconego od sprzedaży przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju przysługuje mu prawo bezpośredniego zwrotu nadpłaty tego podatku.

Naczelnik Urzędu Celnego w Gorzowie Wlkp. wyjaśnia, iż

W związku ze sprawą udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego pozostają w związku następujące przepisy ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz.257 ze zm.) :

? art. 10 ust. 1 pkt 1 - podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów,
? art. 11 ? podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu,
? art. 18 ust.1 ? podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej ?deklaracjami podatkowymi? za okresy miesięczne, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy,
? art. 19 ust. 1 ? Podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba , że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności,
? art. 79 - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu,

? art. 80 ust. 1 - akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,
? art. 80 ust. 2 pkt 1 - podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju,
? art. 80 ust. 3 pkt 1 ? obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku sprzedaży z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu,
? art. 82 ust. 1 - sprzedający jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonywanej odsprzedaży samochodu osobowego,
? art.82 ust. 2 - w przypadku wystawienia przez podatnika faktury, w której została wykazana kwota akcyzy, jest on obowiązany zapłacić akcyzę także wówczas, gdy dana sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona z podatku,
? Art. 82 ust. 4 - podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego jest obowiązany przy dokonywaniu rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym przedstawić, wydany przez właściwego naczelnika urzędu celnego, dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju,
? Art. 82 ust. 5 - w przypadku sprzedaży samochodu przed jego pierwszą rejestracją przez podatnika, o którym mowa w ust. 4, podatnik ten jest obowiązany przekazać nabywcy dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju,

Na podstawie tych przepisów podmiot sprzedający samochód osobowy przed pierwszą rejestracją jest zobowiązany do udokumentowania tej transakcji poprzez wystawienie faktury wyszczególniającej kwotę należnej akcyzy. Jednocześnie jednak w przypadku wykazania na fakturze kwoty akcyzy sprzedawca jest zobowiązany do zapłaty akcyzy również wtedy, gdy dana sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona od podatku. Powyższe zasady dotyczące wyszczególniania kwoty akcyzy na fakturze mają na celu umożliwienie odliczenia kwoty akcyzy naliczonej z tytułu danej transakcji w przypadku, gdy nabywca dokonuje dalszej odsprzedaży nabytego samochodu przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju. Zgodnie bowiem z treścią art. 79 ustawy o podatku akcyzowym, podatnik będący w tym przypadku sprzedawcą samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją, ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu samochodu, również w nabyciu wewnątrzwspólnotowym, pod warunkiem, że zapłacona akcyza związana jest ze sprzedażą opodatkowaną na terytorium kraju.

W konsekwencji, jeżeli przykładowo komitent nabędzie samochód osobowy w Niemczech płacąc z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia akcyzę i przekaże go na podstawie umowy komisu komisantowi, ten następnie dokonuje sprzedaży samochodu w kraju przed jego pierwszą rejestracją, Komisant wykaże w deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-3/E kwotę podatku obliczonego i kwotę zwolnień i pomniejszeń (kwota akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego). Jeżeli kwota podatku obliczonego będzie mniejsza niż kwota zwolnień i pomniejszeń w danym miesiącu, Podatnik będzie zobowiązany wykazać tę różnicę jako kwotę nadwyżki w bieżącym miesiącu. W efekcie sprzedawca (komisant) w danym miesiącu wykaże w deklaracji kwotę podatku należnego 0 zł. czyli nie zapłaci na rachunek izby celnej podatku akcyzowego, a różnica sumy kwoty nadwyżki w bieżącym miesiącu i kwoty nadwyżki do rozliczenia z poprzedniego okresu będzie stanowiła nadwyżkę do rozliczenia w następnym okresie, a nie kwotę nadpłaty do zwrotu, ponieważ wspomniana różnica nie stanowi podatku nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego w rozumieniu art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. nr 8, poz.60 ze zm.) i nie podlega zwrotowi.

Powyższa odpowiedź, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla Podatnika, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Przedsiębiorstwa do czasu jej zmiany lub uchylenia. Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 oraz § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie, które wnosi się za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty na postanowienie, określać istotę i zakres żądania, będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zgodnie z art. 238. ww. ustawy, wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże organ podatkowy, które wydał postanowienie, może w uzasadnionych przypadkach, na wniosek strony, wstrzymać jego wykonanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika