Czy w przypadku sprzedaży toluenu podmiotowi wykorzystującemu ten wyrób do produkcji lub polepszenia (...)

Czy w przypadku sprzedaży toluenu podmiotowi wykorzystującemu ten wyrób do produkcji lub polepszenia farb drukarskich sprzedawca jest uprawniony do stosowania zwolnienia od podatku akcyzowego?

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 19 kwietnia 2006r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie Nr 447000-PA-9100I-1/06/1626/ZT z dnia 10 kwietnia 2006r. stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika zgodnie z którym XXX jest uprawniona do stosowania zwolnienia od akcyzy, w trybie §14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego /Dz. U. 2004 r. Nr 97, poz. 966 z późn. zm./, w przypadku sprzedaży toluenu, o symbolu PKWiU 24.14.12-25 oraz kodu CN 2902 30 00, ze składu podatkowego zarówno podmiotowi z siedzibą w Polsce, jak i podmiotowi z siedzibą w Niemczech,

  • utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie

UZASADNIENIE

Z akt sprawy wynika, iż XXX, zwana dalej Podatnikiem, złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie stosowania zwolnienia od akcyzy toluenu sprzedawanego przez Spółkę ze składu podatkowego zlokalizowanego w Ciechanowie.Podatnik przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż prowadzi działalność polegającą na drukowaniu oraz dystrybucji czasopism. Podatnik drukuje czasopisma w drukarni zlokalizowanej w XXX, do czego zużywa farbę drukarską dostarczaną przez podmiot zagraniczny z siedzibą w Niemczech. W procesie druku czasopism jako produkt uboczny odzyskiwany jest toluen klasyfikowany do symbolu PKWiU 24.14.12-25 oraz kodu CN 2902 30 00. Drukowanie czasopism oraz odzyskiwanie toluenu odbywa się w składzie podatkowym. Odzyskiwany toluen jest sprzedawany podmiotowi z siedzibą w Polsce, który zużywa go do przygotowywania /rozcieńczania/ farby do druku czasopism oraz podmiotowi z siedzibą w Niemczech, który wykorzystuje go do produkcji farb drukarskich.W obydwu przypadkach bazą dostawy jest loco magazyn Podatnika, co oznacza, iż nabywca polski jak i zagraniczny zobowiązani są odebrać toluen z magazynu Podatnika. Podmioty te są również odpowiedzialne za transport z miejsca odbioru do miejsca przeznaczenia, t.j. odpowiednio do drukarni zlokalizowanej w innej części Polski oraz do fabryki farb zlokalizowanej w Niemczech. W obydwu przypadkach odpowiedzialność Podatnika za dostarczony toluen przechodzi na nabywców w momencie odbioru przez nich toluenu z magazynu Podatnika.

We wniosku z dnia 12 stycznia 2006r. Podatnik stoi na stanowisku, iż jest uprawniony do stosowania zwolnienia od akcyzy w przypadku sprzedaży toluenu ze składu podatkowego zarówno podmiotowi z siedzibą w Polsce, jak i podmiotowi z siedzibą w Niemczech.

Po rozpatrzeniu wyżej wymienionego wniosku Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie postanowieniem Nr 447000-PA-9100I-1/06/1516/ZT z dnia 10.04.2006r. uznał przedstawione przez Podatnika stanowisko, że Spółka XXX jest uprawniona do stosowania zwolnienia od akcyzy, w trybie §14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego /Dz. U. 2004 r. Nr 97, poz. 966 z późn. zm., w przypadku sprzedaży toluenu, o symbolu PKWiU 24.14.12-25 oraz kodu CN 2902 30 00, ze składu podatkowego zarówno podmiotowi z siedzibą w Polsce, jak i podmiotowi z siedzibą w Niemczech, za nieprawidłoweZ uzasadnienia postanowienia wynika, iż sprzedaż toluenu ze składu podatkowego Podatnika na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w §14 ust.

1 pkt 2d rozporządzenia, oraz że sprzedaż toluenu podmiotowi z siedzibą w Niemczech stanowi dostawę wewnątrzwspólnotową, a do tej instytucji §14 ust.1 nie ma zastosowania.Pismem z dnia 19 kwietnia 2006r. Podatnik złożył zażalenie na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie Nr 447000-PA-9100I-1/06/1516/ZT z dnia 10.04.2006r. Podatnik stoi na stanowisku, iż zgodnie z §14 ust.2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Spółka uprawniona jest do stosowania zwolnienia od podatku akcyzowego zarówno w przypadku sprzedaży toluenu podmiotowi z siedzibą w Polsce, jak i podmiotowi z siedzibą w Niemczech. Ponadto Podatnik zarzuca Naczelnikowi Urzędu Celnego w Ciechanowie sprzeczność stanowiska, ponieważ w jednym akapicie uzasadnienia postanowienia Naczelnik wskazuje, że Spółka nie ma prawa do zwolnienia od akcyzy w przypadku sprzedaży toluenu, a w kolejnym wskazuje, że jednak ma to prawo, ale jednak odnosi się ono tylko do dostaw do krajowego odbiorcy.

Przy piśmie Nr 447000-PA-9100I-1/06/1761/ZT z dnia 26 kwietnia 2005r. Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie przesłał do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie zażalenie Podatnika z dnia 19 kwietnia 2006r. na swoje postawienie nr jw. wraz z aktami sprawy w celu załatwienia zgodnie z właściwością.

Po rozpatrzeniu akt niniejszej sprawy Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, co następuje.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 24 ust.2 i art.25 ust.5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z 2006r., Nr 72, poz. 500) zwolnił od akcyzy toluen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-25 oraz kodem CN 2902 30 00, w przypadku, gdy jest on zużywany do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Zgodnie z §14 ust. 2 rozporządzenia w/w zwolnienie przysługuje podmiotowi dokonującemu sprzedaży dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2a pkt 2.W myśl §14 ust. 2 a rozporządzenia uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, o których mowa w ust. 1, który:1) wykorzystuje je do celów objętych zwolnieniem, o którym mowa w ust. 1, i złoży oświadczenie stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem, lub2) dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

Zgodnie z § 24 m pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania /Dz. U. 2004 r. Nr 89, poz. 849 z późn. zm./, w przypadku zwolnienia wyrobów, o których mowa w §14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z chwilą wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do uprawnionego nabywcy, o którym mowa w §14 ust. 2 a pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy spełnieniu warunków, o których mowa w §14 ust. 2-4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Z chwilą wyprowadzenia toluenu ze składu podatkowego do uprawnionego nabywcy przemieszczanie toluenu nie jest objęte przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym. Stosownie bowiem do art. 27 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym są objęci podatnicy wykonujący czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z powyższym, w przypadku sprzedaży toluenu ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi wykorzystującemu toluen do celów objętych zwolnieniem, Podatnik jest uprawniony do zwolnienia z podatku akcyzowego na zasadach określonych §14 ust.2a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego pod warunkiem złożenia przez uprawnionego nabywcę oświadczenia stwierdzającego, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem.

Natomiast w przypadku sprzedaży przez Podatnika toluenu podmiotowi z siedzibą w Niemczech w celu wywozu wyrobu do państwa członkowskiego, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie wyjaśnia, co następuje.Zgodnie z art.2 pkt.10 ustawy o podatku akcyzowym za dostawę wewnątrzwspólnotową uznaje się przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż Spółka XXX dokonuje sprzedaży toluenu podmiotowi z siedzibą w Niemczech. Wyrób akcyzowy zharmonizowany (toluen) zostaje więc przemieszczony z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego. Zgodnie z powyższym przesłanki dostawy wewnątrzwspólnotowej zostały spełnione. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie stwierdza, iż w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej ma zastosowanie art. 26 ust. 2 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym pobór akcyzy jest również zawieszony, jeżeli wyroby są dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.W myśl art. 27 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków:-dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego,-złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.Stosownie do art. 27 ust. 7 ustawy podatnicy wykonujący czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy są objęci przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym.Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem.

W sytuacji, gdy Podatnik nie skorzysta z instytucji zawieszenia poboru akcyzy, wówczas będzie on zobowiązany do zapłacenia podatku akcyzowego. Jednakże w tym przypadku będzie miał on możliwość skorzystania z instytucji zwrotu zapłaconego podatku. Zgodnie z art. 60 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot ten przysługuje na wniosek podmiotu. Szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy, terminy zwrotu, minimalną kwotę zwrotu, wzór wniosku o zwrot oraz wykaz dokumentów w odniesieniu do dostaw wewnętrzwspólnotowych oraz eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004 roku w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. z 2004 r, nr 74 poz.674).

Mając powyższe na uwadze stwierdzić zatem należy, iż zarzut Podatnika o nieuzasadnionym przyjęciu interpretacji przepisów przez Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie w zaskarżonym postanowieniu oraz o naruszeniu przez tę interpretację zasady przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej jest nieuzasadniony.

Odnosząc się natomiast do zarzutu Podatnika dotyczącego sprzeczności stanowiska Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie przyznać należy, iż istotnie zdanie 'Sprzedaż toluenu zarówno podmiotowi z siedzibą w Polsce, jak i podmiotowi z siedzibą w Niemczech nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w §14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego /Dz.U.2004 r. Nr 97, poz. 966 z późn. zm./, zwanego dalej rozporządzeniem.' zostało niefortunnie zredagowane. Treść tego zdania nie ma jednak wpływu na merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy, bowiem w dalszej części uzasadnienia Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie stwierdza jednoznacznie, iż w przypadku sprzedaży toluenu nabywcy z siedzibą w Polsce Spółce XXX przysługuje prawo skorzystania z instytucji zwolnienia od podatku akcyzowego.

Mając na uwadze stan faktyczny i prawny sprawy, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, że Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie wydając postanowienie stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zasadnie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, a tym samym zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.

W związku z powyższym Dyrektor Izby Celnej w Warszawie orzekł jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika