Czy w przedstawionej sytuacji kwota umorzonej w 2004r. pożyczki udzielonej pracownikowi z Zakładowego (...)

Czy w przedstawionej sytuacji kwota umorzonej w 2004r. pożyczki udzielonej pracownikowi z Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stanowi przychód pracownika podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ?

Pracodawca ? będący zakładem pracy chronionej ? ma zamiar umorzyć w 2004 r. pożyczkę udzieloną w 2000r. pracownikowi (osobie niepełnosprawnej posiadającej orzeczenie o umiarkowa-nym stopniu niepełnosprawności) z Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na remont samochodu.


Ocena prawna stanu faktycznego:


Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodo-wym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust.3 i art. 28 ? 30, art.30a-30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów ze wszystkich źródeł przychodów.

Porady prawne

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świad-czeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. wśród źródeł przychodów w pkt 1 wymienia sto-sunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spół-dzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emerytu-rę lub rentę.

W myśl postanowień art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. za przychody ze stosunku służbo-wego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasad-nicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczać należy prak-tycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać jako pracownik. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody, niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakiś sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy.

Jednocześnie jednak na mocy art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ? w brzmieniu obowiązującym w 2004r. - wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełno-sprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z za-kładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Tymi odrębnymi przepisami, o których mowa w treści przytoczonego wyżej przepisu są ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełno-sprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 grudnia 1998 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełno-sprawnych (Dz. U. z 1999 r., Nr 3, poz. 22 z późn. zm.). Przedmiotowe rozporządzenie określa szczegółowe zasady wykorzystywania środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełno-sprawnych jak również rodzaje wydatków.

Zgodnie z § 2 pkt 12 lit. c rozporządzenia z dnia 31 grudnia 1998r. środki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych przeznaczone są m. in. na pomoc indywidualną, w tym na za-kup i naprawę indywidualnego sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych oraz środ-ków pomocniczych, urządzeń i narzędzi technicznych oraz środków transportu niezbędnych w re-habilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikają-cych z niepełnosprawności.

Wskazana pomoc indywidualna przyznawana jest na wniosek niepełnosprawnego pracownika i może być udzielana jako bezzwrotna lub jako nie oprocentowana pożyczka. Przy czym nie oprocen-towana pożyczka, może być częściowo lub całkowicie umorzona w przypadku, gdy wykorzystana została zgodnie z przeznaczeniem.

W świetle powyższego należy zatem stwierdzić, że jeżeli pożyczka udzielona w 2000r. przez zakład pracy chronionej niepełnosprawnemu pracownikowi na remont samochodu została przezna-czona na realizację celu, o którym mowa w § 2 pkt 12 lit. c rozporządzenia z dnia 31 grudnia 1998r. to w momencie jej umorzenia powstanie wprawdzie u pracownika przychód ze stosunku pracy, ale przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991r.

W przeciwnym razie wartość umorzonej w 2004 r. przez pracodawcę pożyczki udzielonej pracow-nikowi w 2000r. ze środków zakładowego funduszu osób niepełnosprawnych będzie stanowiła przychód pracownika ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, za-tem należy ją doliczyć do wynagrodzenia pracownika uzyskanego w danym miesiącu i od łącznej kwoty ustalić należne zobowiązanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika